Factsheet over 10 jaar Fiom KID-DNA databank

Meer dan 10 jaar ervaring met de Fiom KID-DNA databank

Fiom schreef een wetenschappelijk artikel over meer 10 jaar ervaring met de Fiom KID-DNA databank. Door deze databank kunnen donoren en donorkinderen via DNA aan elkaar gematcht worden. In het artikel bespreken we hoeveel mensen er ingeschreven staan en voor hoeveel mensen er een match gevonden is. Daarnaast gaan we in op hoe de Fiom KID-DNA databank zich verhoudt tot internationale online DNA-databanken. Hoe je om kunt gaan met steeds groter wordende netwerken van donorhalfbroers en -zussen. Hoe we aankijken tegen misstanden uit het verleden en hoe we inspelen op steeds ouder wordende donoren. Meer informatie.

Beginnen bij het begin

Beginnen bij het begin. (Diny Postema, 2021). Ouders en kinderen in gesprek over donorconceptie. Als je kind is verwekt via sperma-, eicel- of embryodonatie kan het best lastig zijn dat aan je kind te vertellen. Wanneer is het goede moment om erover te beginnen? Hoe sluit je aan bij de leeftijd en de ontwikkeling van je kind? Deze vragen en meer worden beantwoord in het boek Beginnen bij het begin. Meer informatie

5 jaar Fiom KID-DNA databank

Factsheet vijf jaar KID-DNA Databank

Vijf jaar Fiom KID-DNA Databank, een publicatie in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. In het artikel is te lezen wat onze ervaringen bij het matchen en begeleiden van donorkinderen en donoren zijn.

In deze periode hebben 541 donorkinderen en 233 donoren zich ingeschreven. Dit heeft geleid tot 129 matches waarbij 33 donoren betrokken zijn. Eén donor is zelfs gematcht met 14 donorkinderen. Ook zijn er veel matches tussen donorkinderen onderling. De ervaringen die beschreven worden helpen bij toekomstige zoekacties en geven handvatten bij het opbouwen van een betekenisvol contact tussen donorkinderen en donoren.