KID-DNA

Donorconceptie is een verzamelterm en verwijst naar zowel sperma-, eicel- en embryodonatie. Sinds 1948 vinden er in Nederland behandelingen plaats met donorsperma. Pas veel recenter vonden de eerste behandelingen met eiceldonatie en embryodonatie plaats.

Spermadonatie was in het begin gehuld in geheimhouding. Behandelingen werden niet geregistreerd, ouders werden geadviseerd om met niemand over de donorconceptie te praten en anonieme donatie was de norm. Dit zorgde ervoor dat er weinig openheid rondom het thema was en slechts beperkt onderzoek naar ervaringen van betrokkenen mogelijk was.

Sinds de jaren 80 kwam hier stilaan verandering in. Mede door de kennis die werd opgedaan over adoptie en geadopteerde kinderen, werd het uitgangpunt van geheimhouding steeds meer in twijfel getrokken. Vanaf 1990 werd het mogelijk om informatie over donoren vast te leggen. Vanaf 2004 werd anonieme donatie wettelijk afgeschaft (Wet donorgegegevens Kunstmatige bevruchting). Door meer openheid is het ook mogelijk ervaringen van alle betrokkenen (ouders, donorkinderen en donoren) te verzamelen en te onderzoeken. Hierdoor kan kennis over het hele donorconceptie-netwerk opgebouwd en uitgebreid worden.

Standpunt Fiom bij afstammingsvragen

Gebaseerd op haar ervaring is Fiom van mening dat ieder kind recht heeft op zijn afstammingsgegevens. Gezien het feit dat afstammingsgegevens van donorkinderen van vóór 2004 niet (altijd) beschikbaar zijn, heeft Fiom samen met CWZ in Nijmegen een KID-DNA-databank opgericht. Via deze databank kunnen donoren en donorkinderen (onderling) op vrijwillige basis met elkaar in contact komen.

Meer weten?

Nieuws over donorconceptie

Regelmatig is er nieuws rondom donorconceptie. Een verzameling van dit nieuws kun je lezen op onze website.

Nieuws over de KID-DNA Databank

Nieuws over donorconceptie