Geadopteerden

Er zijn voor geadopteerden verschillende manieren om op zoek te gaan naar je biologische ouders of andere familie.

Zoektocht in land van herkomst

Je kunt een zoektocht starten via Fiom in jouw land van herkomst, zonder gebruik te maken van DNA. Fiom is onderdeel van International Social Services (ISS). Dit is een netwerk van instanties in verschillende landen. Als het land van herkomst ook onderdeel is van ISS, gaat een ISS-medewerker in dat land, in opdracht van Fiom, op zoek naar jouw biologische familie. Fiom kan voor jouw zoektocht ook gebruik maken van samenwerkingspartners buiten het ISS-netwerk om. Het is raadzaam om een mogelijke gevonden match/familieleden te bevestigen met behulp van DNA-verwantschapsonderzoek. Dan weet je zeker dat jullie biologische familie van elkaar zijn.

Voor vragen over je adoptie en afstammingsinformatie kun je terecht bij de adoptie helpdesk van Fiom.

Meestal start je zoektocht bij jouw adoptievonnis en het opzoeken en inzien van je adoptiedossier. Dit proces is verschillend bij een binnenlandse zoekactie en een buitenlandse zoekactie

De door Fiom beheerde adoptiedossiers kun je kosteloos inzien. Voor andere dossiers kan Fiom je doorverwijzen naar de vergunninghouder die in jouw adoptie heeft bemiddeld.

Zoeken via DNA-databanken

De zoektocht in het land van herkomst kan soms lang duren. De inschrijving in een internationale DNA-databank kan uitkomst bieden en aanvullend zijn. DNA maakt het mogelijk om met meerdere (verre) verwanten gematcht te worden. Je vergroot hiermee de kans op een resultaat in jouw zoektocht. Je wordt vaak niet gelijk met je biologische ouder gematcht. Door een match met andere verwanten kun je wel actief op zoek naar andere biologische familieleden, o.a. met je stamboom.

Meer informatie over DNA-databanken

internationale-dna-databanken-donoren-donorkinderen-geadopteerden-zoeken-fiom

Sommige geadopteerden zoeken in specifieke DNA-databanken.

ervaringsverhalen-internationale-dna-databanken-fiom

Ervaringsverhalen van geadopteerden over zoeken via DNA-databanken of zelf een verhaal insturen.

privacy-betrouwbaarheid-dna-databanken-fiom

Betrouwbaarheid en de privacy van internationale DNA-databanken.