Stamboom en DNA-onderzoek

DNA en stambomen vullen elkaar aan.

DNA kan gebruikt worden om familieverbintenissen te verifiëren en begrijpen. Als er bijvoorbeeld een persoon is met dezelfde achternaam, kun je beiden een DNA test doen om te kijken of je daadwerkelijk verwant bent. Aan de andere kant zijn stambomen belangrijk voor het begrijpen van de relatie met de DNA matches.

Het CBG biedt ondersteuning in het maken van een stamboom. Hier kun je terecht voor meer informatie.

Stamboom-DNA-onderzoek-verwantschap-fiom

Biologische familie vinden die niet op zoek zijn naar verwanten

Je kunt gematcht worden met anderen die misschien niet op de hoogte zijn dat zij via een donor verwekt zijn. Of dat zij een ter adoptie afgestane broer of zus hebben. Zij hebben bijvoorbeeld zich ingeschreven in een DNA-databank om meer te weten te komen over hun ‘algemene’ afkomst. En door het vergelijken van stambomen is het mogelijk om biologische familieleden te vinden die niet ingeschreven staan in een internationale DNA-databank, en mogelijk niet op zoek zijn naar hun verwanten. Het is goed om hier rekening mee te houden, ook bij het contactleggen.

Begeleidingsvraag?

Wil je dat Fiom meedenkt bij een vraag, neem dan contact met ons op. Daarnaast kan een Fiom-hulpverlener met jou meekijken welke ondersteuning nodig is en je doorverwijzen. Meer informatie over begeleiding en waar je terecht kunt.

Informatie over meestgebruikte DNA-databanken