Onderzoeken

Onderzoeken afstand ter adoptie en afstandsmoeders

Fiom onderzoek

Afstand ter adoptie in de ons omringende landen, september 2017
Fiom heeft een inventariserend onderzoek gedaan naar het beleid rondom afstand ter adoptie in de ons omringende landen. Ook de stand van zaken rond anoniem bevallen en vondelingen is daarin meegenomen. Het inventariserend onderzoek laat zien hoe Frankrijk, Vlaams-België, Duitsland en Engeland hun beleid rondom afstand ter adoptie hebben geregeld. De analyse geeft een uitgebreid beeld van beleid en praktijk in de ons omringende landen.

In één klap moeder, en ook weer niet, mei 2011.
Onderzoek, 'In één klap moeder, en ook weer niet', naar demografische en sociaal-economische kenmerken en motieven van vrouwen die tussen 1998-2007 in Nederland hun kind ter adoptie hebben afgestaan.

Drie partijen, drie uitkomsten, 2004
Met dit onderzoek is nagegaan hoe voor de drie betrokken partijen, de geadopteerden, hun adoptieouders en hun afstandsmoeders het proces van de zoekactie verloopt en welke effecten de zoekactie heeft op individueel en relationeel vlak.

Onderzoek externe partijen

Beklemd in de scharnieren van de tijd, WODC, mei 2017 (gehele rapport en de samenvatting van het rapport)
Beleid, praktijk en ervaringen van afstand ter adoptie door niet-gehuwde moeders in Nederland tussen 1956 en 1984.

Proefschrift: Niet westerse vrouwen melden zich later bij verloskundige, mei 2015
Uit het onderzoek blijkt dat eerste en tweede generatie niet-westerse vrouwen minder gebruik maken van verloskundige zorg dan Nederlandse vrouwen.

Psychosociale uitkomsten van jongvolwassen binnenlands geadopteerden en hun adoptieouders, juni 2011
Verslag van een onderzoek naar het sociaal, psychisch en persoonlijk functioneren van binnenlands geadopteerden in Nederland, hun familiebanden, gezinsfunctioneren en de wijze waarop zij hun adoptiestatus beoordelen.