Abortus

Abortus is de dagelijkse term voor ‘abortus provocatus’, waarmee een vrijwillige zwangerschapsafbreking door medisch ingrijpen wordt bedoeld. Daarnaast bestaat ‘spontane abortus’, wat in de volksmond meestal ‘miskraam’ wordt genoemd.

Abortus is één van de mogelijkheden die een vrouw in Nederland heeft als ze ongewenst of ongepland zwanger is. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk, afhankelijk van hoeveel weken de vrouw zwanger is. De behandelingen worden uitgevoerd door wettelijk erkende instellingen die onder inspectie van de gezondheidszorg vallen. Zo wordt de kwaliteit en veiligheid van de behandeling gegarandeerd.

Fiom heeft decennia lang vrouwen begeleid bij de besluitvorming bij een ongewenste of ongeplande zwangerschap. Ook in de nazorg is Fiom jarenlang actief geweest. Dat maakt dat Fiom veel kennis heeft opgebouwd rondom het proces van besluitvorming en de mogelijke gevolgen ervan.

Standpunt Fiom bij abortus

Fiom vindt het zelfbeschikkingsrecht belangrijk en is van mening dat elke vrouw de mogelijkheid moet hebben om zelfstandig een weloverwogen keuze te kunnen maken. Dit houdt in dat betrouwbare informatie toegankelijk moet zijn. En daarnaast dat de vrouw voldoende ondersteuning kan krijgen om tot een beslissing te komen waar zij zélf achter staat.

Meer weten?

Nieuws en ervaringsverhalen over abortus

Regelmatig is er nieuws over abortus. Een verzameling van dit nieuws kun je lezen op onze website.

Nieuws over abortus

Ook ontvangen we regelmatig ervaringsverhalen die we delen om meer openheid te creëren in het praten over abortus.

Ervaringsverhalen abortus

Abortusverwerking Fiom