06/10/2020

Voormalig gynaecoloog dr. Jan Wildschut heeft zelf sperma gedoneerd en gebruikt voor fertiliteitsbehandelingen met donorzaad. Hij deed dit zonder dat de wensouders dit wisten. Dr. Jan Wildschut hield zich van 1981 tot en met 1993 bezig met kunstmatige inseminatie met donorzaad in het toenmalig Sophia Ziekenhuis Zwolle (nu Isala). De voormalig gynaecoloog is inmiddels overleden. Op het moment dat het nieuws naar buiten komt is bekend dat er 17 donorkinderen aan hem verwant zijn.

Eind 2019 heeft Isala gehoord dat een aantal donorkinderen te weten is gekomen dat de inmiddels overleden gynaecoloog dr. Jan Wildschut van het Sophia Ziekenhuis Zwolle zelf sperma heeft gedoneerd en gebruikt voor inseminaties zonder dat de wensouders dat wisten. Dit is gebleken uit diverse ’matches' in een aantal internationale DNA-databanken, aangevuld met een DNA-test met één van de wettige kinderen van de gynaecoloog. Deze arts hield zich van 1981 tot en met 1993 bezig met Kunstmatige Inseminatie met Donorzaad (KID) in het Sophia Ziekenhuis in Zwolle.

Wat is er nu bekend?

Op dit moment zijn er 17 donorkinderen gematcht met het virtueel donorprofiel van dr. Jan Wildschut. Dit virtueel donorprofiel is in samenwerking met het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis opgesteld en opgenomen in de Fiom KID-DNA Databank. Een virtueel donorprofiel wordt opgesteld aan de hand van DNA van onder andere donorkinderen die gematcht zijn aan de donor.

Isala werd eind 2019 benaderd door de ouders van een van de donorkinderen van deze oud-gynaecoloog. Daarna is er contact ontstaan tussen Isala en de wettige kinderen en de donorkinderen. De donorkinderen en de familie van de gynaecoloog hebben regelmatig contact, er is sprake van een goede verstandhouding. Nu het virtueel donorprofiel is opgesteld, is door Isala, de donorkinderen en familie van de gynaecoloog besloten om gezamenlijk met dit nieuws naar buiten te treden. Hierover lees je meer in hun statement op de website van Isala

Ben jij verwekt in het Sophia Ziekenhuis Zwolle?

Donorkinderen die willen weten of dr. Jan Wildschut hun biologische vader is, kunnen zich gratis inschrijven in de Fiom KID-DNA Databank. Je DNA wordt dan onder andere vergeleken met het virtueel donorprofiel van dr. Jan Wildschut. Op onze website lees je meer informatie en onze antwoorden op veelgestelde vragen over dr. Jan Wildschut.