Binnenlandse zoekactie

Fiom zoekt onder meer met behulp van de Nederlandse BRP (Basisregistratie personen). Als de persoon naar wie je zoekt in Nederland ingeschreven staat (of heeft gestaan) is de kans groot dat de huidige verblijfplaats van deze persoon gevonden wordt. Heeft de persoon die je zoekt zich nooit in Nederland ingeschreven? Dan is een zoekactie moeilijker. Fiom gebruikt in dat geval andere bronnen om te proberen de verblijfplaats van de persoon die je zoekt te achterhalen.

De kosten voor een binnenlandse zoekactie bedragen €85,-. Kijk voor een compleet overzicht van de kosten

Aanmelden voor een binnenlandse zoekactie

Adoptiegerelateerd              Niet-adoptiegerelateerd   

Meerdere personen zoeken

Ben je op zoek naar meerdere personen? Vul dan eerst het aanmeldformulier voor een adoptiegerelateerde zoekactie of niet-adoptiegerelateerde zoekactie in over de zoekactie naar één van de personen. Vul daarna het vervolgformulier in over andere persoon of personen die je wilt zoeken. 

Zoeken naar meer personen

Duur van een zoekactie

Een binnenlandse zoekactie kan, ondanks de mogelijkheden die Fiom heeft, toch enige tijd duren. Van tevoren weten we niet hoe lang een zoekactie duurt. Dit loopt uiteen van drie maanden tot soms wel twee jaar. 

Is jouw zoekactie adoptiegerelateerd? Dan zijn het afstands- en het adoptiedossier belangrijke documenten die helpen bij de zoektocht. Fiom heeft onder andere toegang tot afstandsdossiers van Fiom, Valkenhorst (Vrouwenopvang Breda) en Rosa Manus in Leiden. Ook de Raad voor de Kinderbescherming beheert dossiers die opgevraagd kunnen worden.

De zoekactie stap voor stap

  1. Je meldt je aan via het aanmeldformulier.
  2. Als Fiom vragen heeft over jouw aanmelding, neemt een hulpverlener contact met je op.
  3. Als de zoekactie mogelijk is, ontvang je een ontvangstbevestiging en nota.
  4. Nadat de betaling bij ons binnen is, start ons Landelijk Zoekteam (LZT) met de technische zoektocht. Er wordt eerst gekeken in de Nederlandse Basisregistratie Personen (BRP). Staat de gezochte persoon niet (meer) ingeschreven dan wordt op andere manieren geprobeerd de huidige verblijfplaats van deze persoon te achterhalen.
  5. Nadat het technische zoeken is voltooid, wordt je gekoppeld aan één van onze hulpverleners, die de verdere begeleiding op zich neemt.
  6. Het LZT informeert de hulpverlener over de stand van zaken van de zoekactie.
  7. Je wordt uitgenodigd voor een intakegesprek met jouw hulpverlener op een kantoor van Fiom.
  8. De informatie over jouw zoekactie die je hulpverlener van het LZT heeft gehad, ontvang je in dit intakegesprek van je hulpverlener. 
  9. Als jij tijdens of na het intakegesprek vragen hebt, kun je deze aan je hulpverlener doorgeven. Deze beantwoordt jouw vragen zelf of stuurt ze, als dit nodig is, door naar het LZT.
  10. Als de persoon die je zoekt gevonden is, probeert jouw hulpverlener contact te leggen met de gevondene. Hiervoor worden minimaal twee brieven gestuurd. Een eventuele derde brief zal aangetekend worden verzonden.
  11. Je wordt door jouw hulpverlener op de hoogte gehouden van het eventuele contact met de gevonden persoon.
  12. Als de gevonden persoon contact met jou wil, wordt samen gekeken op welke manier dit contact plaats kan vinden. Jouw contactgegevens worden alleen aan de gevonden persoon doorgegeven als jij hiervoor toestemming geeft. Hetzelfde geldt uiteraard voor de contactgegevens van de gevonden persoon.  

Heb je vragen over de zoekactie die je wilt starten? Neem dan contact op via afstamming@fiom.nl of bel (tussen 9.30 en 13.30 uur) 088 12 64 964.