Zoeken via Fiom

Naar wie zoekt Fiom en wat is de rol van Fiom?

Fiom zoekt naar familieleden tot en met de tweede graad. Dit zijn:

• Ouders en grootouders
  • Kinderen en kleinkinderen
  • (Half)broers en (half)zussen

Fiom zoekt zowel nationaal als internationaal naar biologische en juridische familieleden. Indien we de gezochte persoon vinden, proberen we contact te leggen. Verder bieden we hulp voor, tijdens en na het eerste contact tussen familieleden.

Voor wie zoekt Fiom?

Voor personen die het contact met een naast familielid zijn verloren of op zoek zijn naar een onbekende vader, moeder, (half)broers, (half)zussen, opa of oma. Ook zoekt Fiom voor geadopteerden die op zoek zijn naar hun biologische familie.

Fiom zoekt in principe op verzoek van personen van 16 jaar en ouder. Voor kinderen tussen 12 en 16 jaar kan een uitzondering gemaakt worden. Hiervoor vindt eerst een gesprek met een hulpverlener van Fiom plaats. Daarnaast moet voor de zoekactie toestemming worden gegeven door een ouder/voogd. Zoeken in het buitenland is alleen mogelijk vanaf 16 jaar (en in bepaalde landen vanaf 18 jaar). Soms kan hier een uitzondering op worden gemaakt; je kunt daarover contact met ons opnemen.

NB: In verband met vele aanmeldingen voor een zoekactie in het binnen- en buitenland bedraagt de wachttijd vanaf betaling tot contact met een hulpverlener momenteel ca. vier maanden. Na ontvangst van het aanvraagformulier voor een zoekactie wordt deze door ons beoordeeld. Als een zoekactie gestart kan worden, krijgt u een factuur toegestuurd.

Zodra uw betaling binnen is, zal onze technische zoekafdeling, op volgorde van betaling, de zoektocht starten. Na gemiddeld vier maanden neemt een hulpverlener contact met u op en zal, in de meeste gevallen, de technische zoekactie bij een binnenlandse zoekactie ook afgerond zijn. Houdt u er rekening mee dat een buitenlandse zoekactie jaren kan duren. De hulpverlener informeert u over de zoekactie en bereidt u voor op mogelijke uitkomsten. Ook kan Fiom hulp en advies bieden bij het leggen van het eerste contact.

Fiom zoekt alleen als niet tegelijkertijd op andere wijze voor jou naar de gezochte persoon gezocht wordt. Als je tevens andere organisaties (denk aan Spoorloos of het Rode Kruis) hebt ingeschakeld of zelf actief (via bijvoorbeeld social media) contact met de gezochte persoon zoekt, stopt Fiom met de zoekactie. Dingen kunnen door elkaar gaan lopen, er kan onduidelijkheid voor de gezochte persoon zijn wanneer deze gevonden wordt door meerdere instanties en het is mogelijk dat de gezochte persoon verschillende keren wordt benaderd en dit niet op prijs stelt. Om deze redenen heeft Fiom besloten enkel te helpen bij zoekacties wanneer álleen Fiom zich op dat moment met de zoekactie bezig houdt.

Fiom helpt je vanaf het eerste contact

Naast het daadwerkelijke zoeken, bereidt Fiom je voor op mogelijke uitkomsten en wat deze voor je kunnen betekenen. Fiom helpt je bij het leggen van het eerste contact en kijkt samen met jou naar het mogelijke vervolg hierop.

Dankzij Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media websites kom je zelf soms heel ver in je zoektocht naar familieleden. Maar wat doe je als je iemand hebt gevonden? Hoe weet je zeker of het de juiste persoon is? Kun je zelf het eerste contact leggen of overval je de gevonden persoon hiermee? Wat breng je daarmee teweeg? Ook voor deze vragen kun je bij Fiom terecht; Fiom weet waarmee je rekening moet houden, zowel op juridisch vlak als op emotioneel gebied.

Informatie over binnenlandse zoekactie Informatie over buitenlandse zoekactie