Buitenlandse zoekactie

De duur van een zoekactie kan variëren. Houd er rekening mee dat een zoekactie in het buitenland soms wel jaren kan duren. Dit geldt vooral voor adoptiegerelateerde zoekacties. Tijdens jouw zoekactie word je door de hulpverlener op de hoogte gehouden van de vorderingen.

Voor zoekacties in het buitenland, maakt Fiom gebruik van het netwerk van International Social Service. Fiom is de Nederlandse vertegenwoordiging van deze internationale organisatie. De mogelijkheden voor het zoeken van personen in het buitenland zijn in elk land anders. De zoekmogelijkheid die Fiom in Nederland heeft is uniek in de wereld, wij hebben namelijk directe toegang tot de Basisregistratie Personen (BRP).

Kosten

De kosten van een buitenlandse zoekactie verschillen per zoekactie. Dit is afhankelijk van het land waarin gezocht wordt. De kosten zijn minimaal €285,-. Bekijk de kosten voor een zoekactie, waar ook een overzicht van de kosten per land te zien is.

De zoekactie stap voor stap

1. Je meldt je aan via het aanmeldformulier voor een adoptiegerelateerde zoekactie of een niet-adoptiegerelateerde zoekactie
  2. Als Fiom vragen heeft over jouw aanmelding, neemt een medewerker contact met je op.
  3. Als de zoekactie mogelijk is, ontvang je een ontvangstbevestiging en nota.
  4. Nadat de betaling bij ons binnen is, start het International Social Service (ISS) team met de technische zoektocht. Jouw zoekvraag wordt naar het ISS kantoor in het betreffende land gestuurd.
  5. Enige weken na de start van de technische zoektocht krijg je een hulpverlener toegewezen, deze hulpverlener is vanaf nu jouw aanspreekpunt. ISS informeert jouw hulpverlener over de stand van zaken van de zoekactie. Deze informatie ontvang jij van jouw hulpverlener.
  6. ISS houdt jouw hulpverlener op de hoogte van de voortgang en ontwikkelingen tijdens de zoekactie. Jij hoort deze informatie steeds van jouw hulpverlener. Als jij vragen hebt, kun je deze aan je hulpverlener doorgeven. Deze beantwoordt jouw vragen zelf of stuurt ze, als dit nodig is, door naar de afdeling ISS.
  7. Als de persoon naar wie je op zoek bent gevonden is, probeert een medewerker van ISS of een lokale hulpverlener contact te leggen met deze persoon. Meer informatie over uitkomst van een zoekactie.
  8. Jij wordt door jouw hulpverlener op de hoogte gehouden van het eventuele contact met de gevonden persoon. Als de gevonden persoon contact met jou wil, wordt samen gekeken op welke manier dit contact plaats kan vinden. Jouw contactgegevens worden alleen aan de gevonden persoon doorgegeven als jij hiervoor toestemming geeft. Hetzelfde geldt uiteraard voor de contactgegevens van de gevonden persoon.

Landen waar Fiom niet zoekt

Hieronder vind je een lijst met landen waar Fiom helaas niet kan zoeken. In deze landen biedt het (ISS-)netwerk geen mogelijkheden om mensen te vinden.

Land Alternatieve mogelijkheden

Bangladesh

België

Je kunt zelf (in het Nederlands) contact opnemen met de Belgische stichting Adoptiehuis.

Brazilië

Je kunt een kijkje nemen op de website van Pessoas Desaparecidas Brasil e Holanda. Wij werken niet met hen samen, maar weten dat zij zoekacties in Brazilië aanbieden.
Indonesië Je kunt contact opnemen met stichting Mijn Roots. De medewerkers hebben ervaring met zoekacties in Indonesië.
Oostenrijk Wij hebben in Oostenrijk geen partner die zoekacties kan doen. Als je zoekactie adoptiegerelateerd is, kunnen wij je wel informeren hoe je zelf op zoek kunt gaan naar je biologische familie. Je kunt ons hiervoor een e-mail (iss@fiom.nl) sturen.

Polen

Rusland

Sri Lanka

Wij kunnen zelf niet zoeken in Sri Lanka, wel hebben we informatie over organisaties/personen die je misschien kunnen helpen. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen via iss@fiom.nl
Tsjechië -

In landen waar Fiom niet kan zoeken, heeft het Rode Kruis soms mogelijkheden. De contactgegevens vind je op de website van het Rode Kruis.

Staat jouw land er niet bij? Stuur dan het Landenformulier in. Een medewerker van Fiom informeert je zo snel mogelijk over de mogelijkheden en kosten.

Heb je vragen over de zoekactie die je wilt starten? Neem dan contact op via iss@fiom.nl of bel (tussen 9.00 en 17.00 uur) 088 12 64 999.

Aanmelden voor een zoekactie in het buitenland

Adoptiegerelateerd                 Niet-adoptiegerelateerd

Meerdere personen zoeken

Ben je op zoek naar meerdere personen? Vul dan eerst het aanmeldformulier voor een adoptiegerealteerde zoekactie of niet-adoptiegerelateerde zoekactie in over de zoekactie naar één van de personen. Vul daarna het vervolgformulier in over andere persoon of personen die je wilt zoeken.

Zoeken naar meer personen