Buitenlandse zoekactie

Kosten: minimaal € 275,-

De kosten van een buitenlandse zoekactie kunnen per zoekactie verschillen. Dit is namelijk afhankelijk van het land waarin gezocht wordt.

Ook de duur van een zoekactie kan variëren. Houd er rekening mee dat een zoekactie in het buitenland soms wel jaren kan duren. Dit geldt vooral voor adoptiegerelateerde zoekacties. Tijdens jouw zoekactie wordt je door de hulpverlener op de hoogte gehouden van de vorderingen. Fiom streeft ernaar dat je binnen 3 maanden na betaling van de nota voor de zoekactie contact hebt met de hulpverlener.

Voor zoekacties in het buitenland, maakt Fiom gebruik van het netwerk van International Social Service. Fiom is de Nederlandse vertegenwoordiging van deze internationale organisatie.

De mogelijkheden voor het zoeken van personen in het buitenland zijn in elk land anders. De zoekmogelijkheid die Fiom in Nederland heeft (directe toegang tot de Basisregistratie personen (BRP)), is uniek in de wereld.

Landen waar Fiom niet  zoekt

Hieronder vind je een lijstje met landen waar Fiom helaas niet kan zoeken. In deze landen biedt het (ISS-) netwerk geen mogelijkheden om mensen te traceren.

Land Alternatieve mogelijkheden

Bangladesh

België

Je kunt zelf (in het Nederlands) contact opnemen met de Belgische stichting Adoptiehuis.

Brazilië

Je kunt een kijkje nemen op de website van Pessoas Desaparecidas Brasil e Holanda. Wij werken niet met hen samen, maar weten dat zij zoekacties in Brazilië aanbieden.

China

Wij raden je aan om een kijkje te nemen op de website China roots zoeken.

Frankrijk

Wij raden je aan contact op te nemen met het Franse consulaat in Amsterdam.

Groot-Brittannië

Voor zoekacties in Groot-Brittannië verwijzen wij je naar www.look4them.org.uk. Op deze website vindt je informatie over organisaties die zoeken naar familie in Groot-Brittannië.

India

Wij raden je aan een bezoek te brengen aan het kindertehuis waar je gewoond hebt. Soms zijn hier nog vrouwen aanwezig die hier al jaren werken. Zij kunnen je misschien meer vertellen over jouw afkomst.

Indonesië Je kunt contact opnemen met stichting Mijn Roots. Wij hebben enige tijd met hen samengewerkt. De medewerkers hebben veel ervaring met zoekacties in Indonesië.

Polen

Rusland

-
Sri Lanka Het Rode Kruis heeft zoekmogelijkheden in Sri Lanka. Wij raden je aan om contact met hen op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.
Tsjechië -

Ben je op zoek naar een persoon met de Nederlandse nationaliteit die in het buitenland verblijft? Dan kun je ook contact opnemen met de Nederlandse ambassade in het betreffende land. Vaak wordt daar informatie bijgehouden over Nederlanders die in dat land verblijven. In dit geval vind je de persoon waarschijnlijk sneller dan als je een zoekactie via Fiom start.

In landen waar Fiom niet kan zoeken, heeft het Rode Kruis soms wel mogelijkheden. De contactgegevens van het Rode Kruis vind je op haar website.

Hulpverlening zonder zoekactie

Kan Fiom je niet helpen bij je zoekactie, maar wil je wel graag begeleiding van een hulpverlener (bijvoorbeeld omdat je op een andere manier op zoek gaat of je erbij neer legt dat het vinden van je familielid niet mogelijk zal zijn)? Dan kun je hulp vragen van een hulpverlener die specifiek deze begeleiding biedt. Contactgegevens vind je elders op onze website. Deze hulpverleners bieden vooral begeleiding aan geadopteerden, sommigen van hen kunnen echter begeleiding bieden aan iedereen die een familielid moet missen. Om na te gaan of een specifieke hulpverlener jou begeleiding kan bieden, kun je contact met deze hulpverlener opnemen.

Landen waar Fiom wel zoekt

Hieronder vind je een lijst met landen waar Fiom zeker wel kan zoeken (mits je over voldoende informatie over de gezochte persoon beschikt). De genoemde prijzen zijn de minimale kosten voor een zoekactie in het betreffende land. Als er extra kosten gemaakt moeten worden, word je hierover vooraf geïnformeerd.
Land Adoptie Niet-adoptie
Australië Ja, € 275,- Ja, € 275,-
Bosnië Ja, €300,- Ja, € 300,-
Canada Ja, € 275,- (beperkte mogelijkheden) Ja, € 275,- (beperkte mogelijkheden)
Colombia Ja, € 275,- Ja, € 275,-
Duitsland Ja, € 275,- Ja, € 275,-
Ethiopië Ja, € 425,- Ja, € 425,-
Griekenland Ja, € 275,- Ja, € 275,-
Indonesië Ja, € 600,- Ja, € 600,-
Nieuw-Zeeland Ja, € 275,- Ja, € 275,-
Oostenrijk Ja, € 435,- Ja, € 435,-
Portugal Ja, € 275,- Ja, € 275,-
Roemenië Ja, € 425,- Ja, € 425,-
Spanje Ja, € 275,- Ja, € 275,-
Thailand Ja, € 670,-
Verenigde Staten Ja, € 275,- Ja, € 275,-
Zuid-Afrika Ja vanaf 18 jaar, € 275,- Ja, € 275,-
Zuid-Korea Ja, € 275,-

Staat jouw land er niet bij?

Stuur dan het Landenformulier in. Een medewerker van Fiom informeert je zo snel mogelijk over de mogelijkheden en kosten.

De zoekactie stap voor stap

1. Je meldt je aan via het aanmeldformulier.
  2. Als Fiom vragen heeft over jouw aanmelding, neemt een hulpverlener contact met je op.
  3. Als de zoekactie mogelijk is, ontvang je een ontvangstbevestiging en nota.
  4. Nadat je de nota hebt betaald, neemt een hulpverlener contact met je op om kennis te maken. Deze kennismaking vindt in principe face to tace plaats. Fiom streeft ernaar dat dit intake gesprek binnen 3 maanden na betaling van de nota plaatsvindt.
  5. Zodra je jouw hulpverlener hebt gesproken en een afspraak hebt gemaakt, start de afdeling International Social Service (ISS) met jouw verzoek. Jouw zoekvraag wordt naar het ISS kantoor in het betreffende land gestuurd.
  6. ISS houdt jouw hulpverlener op de hoogte van de voortgang en ontwikkelingen tijdens de zoekactie. Deze informatie ontvang jij van de hulpverlener. Als jij vragen hebt, kun je deze aan je hulpverlener doorgeven. Deze beantwoordt jouw vragen zelf of stuurt ze, als dit nodig is, door naar de afdeling ISS.
  7. Als de persoon naar wie je op zoek bent gevonden is, probeert een medewerker van ISS of een lokale hulpverlener contact te leggen met deze persoon.
  8. Jij wordt door jouw hulpverlener op de hoogte gehouden van het eventuele contact met de gevonden persoon. Als de gevonden persoon contact met jou wil, wordt samen gekeken op welke wijze dit contact plaats kan vinden.
  9. Jouw contactgegevens worden alleen aan de gevonden persoon doorgegeven als jij hiervoor toestemming geeft. Hetzelfde geldt uiteraard voor de contactgegevens van de gevonden persoon.

Formulieren voor het aanmelden van een zoekactie:

Adoptiegerelateerd

Niet-adoptiegerelateerd

Op zoek naar meerdere personen

Heb je vragen over de zoekactie die je wilt starten? Neem dan contact op via zoekennaarfamilie@fiom.nl of bel (tussen 9.00 en 13.00 uur) 088 12 64 999.