Buitenlandse zoekactie

De duur van een zoekactie kan variëren. Houd er rekening mee dat een zoekactie in het buitenland soms wel jaren kan duren. Dit geldt vooral voor adoptiegerelateerde zoekacties. Tijdens jouw zoekactie wordt je door de hulpverlener op de hoogte gehouden van de vorderingen.

De kosten van een buitenlandse zoekactie verschillen per zoekactie. Dit is afhankelijk van het land waarin gezocht wordt. De kosten zijn minimaal 285 euro. Bekijk de kosten voor een zoekactie, waar ook een overzicht van de kosten per land te zien is.

Voor zoekacties in het buitenland, maakt Fiom gebruik van het netwerk van International Social Service. Fiom is de Nederlandse vertegenwoordiging van deze internationale organisatie. De mogelijkheden voor het zoeken van personen in het buitenland zijn in elk land anders. De zoekmogelijkheid die Fiom in Nederland heeft (directe toegang tot de Basisregistratie personen (BRP)), is uniek in de wereld.

Aanmelden voor een zoekactie in het buitenland

Adoptiegerelateerd                 Niet-adoptiegerelateerd

Meerdere personen zoeken

Ben je op zoek naar meerdere personen? Vul dan eerst het aanmeldformulier voor een adoptiegerealteerde zoekactie of niet-adoptiegerelateerde zoekactie in over de zoekactie naar één van de personen. Vul daarna het vervolgformulier in over andere persoon of personen die je wilt zoeken.

Zoeken naar meer personen

Hulpverlening zonder zoekactie

Kan Fiom je niet helpen bij je zoekactie, maar wil je wel graag begeleiding van een hulpverlener? Bijvoorbeeld omdat je op een andere manier op zoek gaat of je erbij neerlegt dat het vinden van je familielid niet mogelijk zal zijn. Dan kun je hulp vragen van een hulpverlener die specifiek deze begeleiding biedt. Contactgegevens vind je op onze website. Deze hulpverleners bieden vooral begeleiding aan geadopteerden. Sommigen van hen kunnen begeleiding bieden aan iedereen die een familielid moet missen. Om na te gaan of een specifieke hulpverlener jou begeleiding kan bieden, kun je contact met deze hulpverlener opnemen.

De zoekactie stap voor stap

1. Je meldt je aan via het aanmeldformulier.
  2. Als Fiom vragen heeft over jouw aanmelding, neemt een medewerker contact met je op.
  3. Als de zoekactie mogelijk is, ontvang je een ontvangstbevestiging en nota.
  4. Nadat de betaling bij ons binnen is, start het International Social Service (ISS) team met de technische zoektocht. Jouw zoekvraag wordt naar het ISS kantoor in het betreffende land gestuurd.
  5. Enige weken na de start van de technische zoektocht krijg je een hulpverlener toegewezen, deze hulpverlener is vanaf nu jouw aanspreekpunt. ISS informeert jouw hulpverlener over de stand van zaken van de zoekactie. Deze informatie ontvang jij van jouw hulpverlener.
  6. ISS houdt jouw hulpverlener op de hoogte van de voortgang en ontwikkelingen tijdens de zoekactie. Jij hoort deze informatie steeds van jouw hulpverlener. Als jij vragen hebt, kun je deze aan je hulpverlener doorgeven. Deze beantwoordt jouw vragen zelf of stuurt ze, als dit nodig is, door naar de afdeling ISS.
  7. Als de persoon naar wie je op zoek bent gevonden is, probeert een medewerker van ISS of een lokale hulpverlener contact te leggen met deze persoon.
  8. Jij wordt door jouw hulpverlener op de hoogte gehouden van het eventuele contact met de gevonden persoon. Als de gevonden persoon contact met jou wil, wordt samen gekeken op welke manier dit contact plaats kan vinden. Jouw contactgegevens worden alleen aan de gevonden persoon doorgegeven als jij hiervoor toestemming geeft. Hetzelfde geldt uiteraard voor de contactgegevens van de gevonden persoon.

Landen waar Fiom niet zoekt

Hieronder vind je een lijst met landen waar Fiom helaas niet kan zoeken. In deze landen biedt het (ISS-)netwerk geen mogelijkheden om mensen te vinden.

Land Alternatieve mogelijkheden

Bangladesh

België

Je kunt zelf (in het Nederlands) contact opnemen met de Belgische stichting Adoptiehuis.

Brazilië

Je kunt een kijkje nemen op de website van Pessoas Desaparecidas Brasil e Holanda. Wij werken niet met hen samen, maar weten dat zij zoekacties in Brazilië aanbieden.

China

Wij raden je aan om de website China roots zoeken te bekijken.

Frankrijk

Wij adviseren je contact op te nemen met het Franse consulaat in Amsterdam.

Groot-Brittannië

Voor zoekacties in Groot-Brittannië verwijzen we je naar Look 4 Them. Op deze website vind je informatie over organisaties die zoeken naar familie in Groot-Brittannië.

India

Wij raden je aan een bezoek te brengen aan het kindertehuis waar je gewoond hebt. Soms zijn hier nog vrouwen aanwezig die hier al jaren werken. Zij kunnen je misschien meer vertellen over jouw afkomst.

Indonesië Je kunt contact opnemen met stichting Mijn Roots. De medewerkers hebben ervaring met zoekacties in Indonesië.

Polen

Rusland

-
Sri Lanka Het Rode Kruis heeft zoekmogelijkheden in Sri Lanka. Wij raden je aan om contact met hen op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.
Tsjechië -

In landen waar Fiom niet kan zoeken, heeft het Rode Kruis soms wel mogelijkheden. De contactgegevens van het Rode Kruis vind je op haar website.

Staat jouw land er niet bij? Stuur dan het Landenformulier in. Een medewerker van Fiom informeert je zo snel mogelijk over de mogelijkheden en kosten.

Heb je vragen over de zoekactie die je wilt starten? Neem dan contact op via iss@fiom.nl of bel (tussen 9.30 en 13.30 uur) 088 12 64 999.