Buitenlandse zoekactie

Ook de duur van een zoekactie kan variëren. Houd er rekening mee dat een zoekactie in het buitenland soms wel jaren kan duren. Dit geldt vooral voor adoptiegerelateerde zoekacties. Tijdens jouw zoekactie wordt je door de hulpverlener op de hoogte gehouden van de vorderingen. Fiom streeft ernaar dat je binnen 4 maanden na betaling van de nota voor de zoekactie contact hebt met de hulpverlener.

De kosten van een buitenlandse zoekactie kunnen per zoekactie verschillen. Dit is namelijk afhankelijk van het land waarin gezocht wordt. De kosten zijn minimaal 285 euro. Bekijk de kosten voor een zoekactie, waar ook een overzicht van de kosten per land te zien is.

Voor zoekacties in het buitenland, maakt Fiom gebruik van het netwerk van International Social Service. Fiom is de Nederlandse vertegenwoordiging van deze internationale organisatie. De mogelijkheden voor het zoeken van personen in het buitenland zijn in elk land anders. De zoekmogelijkheid die Fiom in Nederland heeft (directe toegang tot de Basisregistratie personen (BRP)), is uniek in de wereld.

Aanmelden voor een zoekactie in het buitenland

Adoptiegerelateerd                 Niet-adoptiegerelateerd

Meerdere personen zoeken

Ben je op zoek naar meerdere personen? Vul dan eerst het aanmeldformulier voor een adoptiegerealteerde zoekactie of niet-adoptiegerelateerde zoekactie in over de zoekactie naar één van de personen. Vul daarna het vervolgformulier in over andere persoon of personen die je wilt zoeken.

Zoeken naar meer personen

Hulpverlening zonder zoekactie

Kan Fiom je niet helpen bij je zoekactie, maar wil je wel graag begeleiding van een hulpverlener (bijvoorbeeld omdat je op een andere manier op zoek gaat of je erbij neer legt dat het vinden van je familielid niet mogelijk zal zijn)? Dan kun je hulp vragen van een hulpverlener die specifiek deze begeleiding biedt. Contactgegevens vind je elders op onze website. Deze hulpverleners bieden vooral begeleiding aan geadopteerden, sommigen van hen kunnen echter begeleiding bieden aan iedereen die een familielid moet missen. Om na te gaan of een specifieke hulpverlener jou begeleiding kan bieden, kun je contact met deze hulpverlener opnemen.

Landen waar Fiom niet zoekt

Hieronder vind je een lijstje met landen waar Fiom helaas niet kan zoeken. In deze landen biedt het (ISS-)netwerk geen mogelijkheden om mensen te traceren.

Land Alternatieve mogelijkheden

Bangladesh

België

Je kunt zelf (in het Nederlands) contact opnemen met de Belgische stichting Adoptiehuis.

Brazilië

Je kunt een kijkje nemen op de website van Pessoas Desaparecidas Brasil e Holanda. Wij werken niet met hen samen, maar weten dat zij zoekacties in Brazilië aanbieden.

China

Wij raden je aan om een kijkje te nemen op de website China roots zoeken.

Frankrijk

Wij raden je aan contact op te nemen met het Franse consulaat in Amsterdam.

Groot-Brittannië

Voor zoekacties in Groot-Brittannië verwijzen wij je naar Look 4 Them. Op deze website vind je informatie over organisaties die zoeken naar familie in Groot-Brittannië.

India

Wij raden je aan een bezoek te brengen aan het kindertehuis waar je gewoond hebt. Soms zijn hier nog vrouwen aanwezig die hier al jaren werken. Zij kunnen je misschien meer vertellen over jouw afkomst.

Indonesië Je kunt contact opnemen met stichting Mijn Roots. Wij hebben enige tijd met hen samengewerkt. De medewerkers hebben veel ervaring met zoekacties in Indonesië.

Polen

Rusland

-
Sri Lanka Het Rode Kruis heeft zoekmogelijkheden in Sri Lanka. Wij raden je aan om contact met hen op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.
Tsjechië -

In landen waar Fiom niet kan zoeken, heeft het Rode Kruis soms wel mogelijkheden. De contactgegevens van het Rode Kruis vind je op haar website.

Staat jouw land er niet bij? Stuur dan het Landenformulier in. Een medewerker van Fiom informeert je zo snel mogelijk over de mogelijkheden en kosten.

De zoekactie stap voor stap

1. Je meldt je aan via het aanmeldformulier.
  2. Als Fiom vragen heeft over jouw aanmelding, neemt een medewerker contact met je op.
  3. Als de zoekactie mogelijk is, ontvang je een ontvangstbevestiging en nota.
  4. Fiom streeft ernaar dat het intakegesprek met de hulpverlener binnen 4 maanden na betaling van de nota plaatsvindt. Gedurende deze maanden zal de afdeling International Social Service (ISS) alvast starten met de zoektocht. Jouw zoekvraag wordt naar het ISS kantoor in het betreffende land gestuurd. ISS informeert de hulpverlener over de stand van zaken van de zoekactie, zodra deze jou gaat begeleiden. Deze informatie ontvang jij van de hulpverlener.
  5. ISS houdt jouw hulpverlener op de hoogte van de voortgang en ontwikkelingen tijdens de zoekactie. Deze informatie ontvang jij van de hulpverlener. Als jij vragen hebt, kun je deze aan je hulpverlener doorgeven. Deze beantwoordt jouw vragen zelf of stuurt ze, als dit nodig is, door naar de afdeling ISS.
  6. Als de persoon naar wie je op zoek bent gevonden is, probeert een medewerker van ISS of een lokale hulpverlener contact te leggen met deze persoon.
  7. Jij wordt door jouw hulpverlener op de hoogte gehouden van het eventuele contact met de gevonden persoon. Als de gevonden persoon contact met jou wil, wordt samen gekeken op welke wijze dit contact plaats kan vinden. Jouw contactgegevens worden alleen aan de gevonden persoon doorgegeven als jij hiervoor toestemming geeft. Hetzelfde geldt uiteraard voor de contactgegevens van de gevonden persoon.

Heb je vragen over de zoekactie die je wilt starten? Neem dan contact op via iss@fiom.nl of bel (tussen 9.30 en 13.30 uur) 088 12 64 999.