Zoekactie starten

Je wil zoeken naar een familielid, maar hoe pak je dit aan? Fiom kan de zoekactie van je overnemen.

In de video hieronder leggen we uit wat je kunt verwachten. Wil je liever iemand spreken? Je kunt ons tijdens kantoortijden bellen op 088 126 49 64.

Informatie is belangrijk bij een zoekactie

Bij het starten van een zoekactie is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie aan ons doorgeeft. Hoe meer informatie, hoe groter de kans op een succesvolle zoekactie. Het is verstandig om hier voordat je een zoekactie start alvast goed over na te denken. Geef bij aanmelding aan hoe zeker je bent van de juistheid van de informatie. Stuur zoveel mogelijk documenten mee die de informatie ondersteunen. Als je helemaal niets weet over de gezochte persoon, is het (meestal) niet mogelijk om een zoekactie te starten.

Aanmelden voor een zoekactie in Nederland

Adoptiegerelateerd

Ben je geadopteerd binnen Nederland? Dan kan Fiom zoeken naar jouw biologische familie. Lees meer informatie en meld je aan

Niet-adoptiegerelateerd

Is het contact met familieleden in Nederland verbroken, of is er nooit contact geweest? Fiom kan voor je zoeken naar jouw familie. Lees meer informatie en meld je aan

Aanmelden voor een zoekactie in het buitenland

Adoptiegerelateerd

Ben jij geadopteerd uit het buitenland en wil je zoeken naar jouw biologische familie in jouw herkomstland? Lees dan meer informatie over een zoekactie en meld je aan

Niet-adoptiegerelateerd

Heb je familie in het buitenland waar geen contact mee is? Fiom kan jouw familie opsporen. Lees eerst meer informatie en meld je aan

Zoeken naar meerdere personen

Ben je op zoek naar meerdere personen? Vul dan eerst het aanmeldformulier in over de zoekactie naar één van de personen. Vul daarna het vervolgformulier in over andere persoon of personen die je wilt zoeken.

Zoeken naar meer personen

Voorwaarden zoekacties

Let voordat je een zoekactie start op het volgende:

• Aan een zoekactie zijn kosten verbonden. De hoogte van de kosten is afhankelijk van het soort zoekactie. Bekijk de kosten.
  • Fiom zoekt naar familieleden tot de tweede graad
  • Om een zoekactie te starten, moet je minimaal 16 jaar oud zijn (in een aantal landen 18 jaar). In sommige gevallen kan hier een uitzondering op worden gemaakt. Neem hierover contact met ons op.
  • Een zoekactie kan enige tijd duren. We weten van tevoren niet hoe lang. Dit loopt uiteen van drie maanden tot soms wel twee jaar.
  • In sommige landen is het lastiger om te zoeken dan in andere. Neem contact met ons op voor informatie over de zoekmogelijkheden.
  • Na betaling van de nota duurt het een aantal weken voor je uitgenodigd wordt voor een intake gesprek. Als je de actuele wachttijd wil weten, kun je hierover contact met ons opnemen.
  • Fiom kan niet garanderen dat de persoon die jij zoekt daadwerkelijk gevonden wordt. Fiom verplicht zich bij aanname van jouw zoekactie om alles te doen wat mogelijk is om de persoon die jij zoekt te traceren. Soms blijkt het vinden van een persoon, na langdurig en uitgebreid zoeken, helaas niet mogelijk. Ook in dit geval ben je de kosten voor de zoekactie verschuldigd.
  • Fiom zoekt alleen voor jou wanneer er niet tegelijkertijd op andere manieren gezocht wordt naar de persoon. We doen dit omdat we willen voorkomen dat een persoon van meerdere kanten benaderd wordt.

Zoekactie stap voor stap

We hebben het proces van een zoekactie uitgewerkt in een overzichtelijk stappenplan voor binnenlandse zoekacties en buitenlandse zoekacties

Ben je er klaar voor?

Meld je aan

Twijfel je nog?

Neem contact met ons op. Eén van onze medewerkers denkt graag met je mee over jouw mogelijkheden en twijfels.

Sprong in het diepe aanmelden zoekactie familie