Zoekactie starten

Op het moment dat je deze tekst leest, speel je misschien al een tijdje met de gedachte om op zoek te gaan naar een familielid. Waarschijnlijk heb je allerlei vragen over (of voor) deze persoon en vraag je je af hoe je een zoekactie aan kunt pakken. Misschien heb je zelfs al wat informatie verzameld over de persoon die je zoekt. Die informatie kan bij de zoekactie van pas komen. Wil je een zoekactie starten? Lees dan eerst deze pagina goed door.

Informatie is belangrijk bij een zoekactie

Bij het starten van een zoekactie is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie aan ons doorgeeft. Hoe meer informatie, hoe groter de kans op een succesvolle zoekactie. Het is verstandig om hier voordat je een zoekactie start alvast goed over na te denken.

Let voor je jouw zoekactie start op het volgende:

• Welke kosten er aan jouw zoekactie verbonden zijn (binnenlandse zoekactie of buitenlandse zoekactie).
  • Om een zoekactie te starten, moet je minimaal 16 jaar oud zijn. Voor personen tussen 12 en 16 jaar die een uitzonderlijke reden hebben, kan soms toch een zoekactie gestart worden. Neem in dit geval contact met ons op voor je je aanmeldt voor een zoekactie.
  • Een zoekactie kan enige tijd duren. Van tevoren weten we niet hoe lang een zoekactie duurt. Dit loopt uiteen van 3 maanden tot soms wel twee jaar.
  • Na betaling van de nota kan het even duren voor je uitgenodigd wordt voor een intake gesprek. NB: In verband met vele aanmeldingen voor een zoekactie in het binnen- en buitenland bedraagt de wachttijd vanaf betaling tot contact met een hulpverlener momenteel ca. vier maanden. Na ontvangst van het aanvraagformulier voor een zoekactie wordt deze door ons beoordeeld. Als een zoekactie gestart kan worden, krijgt u een factuur toegestuurd.

Zodra uw betaling binnen is, zal onze technische zoekafdeling, op volgorde van betaling, de zoektocht starten. Na gemiddeld vier maanden neemt een hulpverlener contact met u op en zal, in de meeste gevallen, de technische zoekactie bij een binnenlandse zoekactie ook afgerond zijn. Houdt u er rekening mee dat een buitenlandse zoekactie jaren kan duren. De hulpverlener informeert u over de zoekactie en bereidt u voor op mogelijke uitkomsten. Ook kan Fiom hulp en advies bieden bij het leggen van het eerste contact.

• Fiom kan niet garanderen dat de persoon die jij zoekt daadwerkelijk gevonden wordt. Fiom verplicht zich bij aanname van jouw zoekactie om alles te doen wat mogelijk is om de persoon die jij zoekt te traceren. Soms blijkt het vinden van deze persoon, na langdurig en uitgebreid zoeken, helaas niet mogelijk. Ook in dit geval ben je de kosten voor de zoekactie verschuldigd.
  • Fiom zoekt alleen voor jou wanneer er niet tegelijkertijd op andere manieren gezocht wordt naar de gezochte persoon. Om wrijving en problemen te voorkomen, stopt Fiom met zoeken wanneer jij zelf of een ander voor jou contact zoekt met de gezochte persoon.

Wil je een zoekactie starten? Je kunt je hier aanmelden voor een binnenlandse of buitenlandse zoekactie.

Geef bij aanmelding aan hoe zeker je bent van de juistheid van de informatie. Stuur zoveel mogelijk documenten mee die de informatie ondersteunen. Als je écht helemaal niets weet over de gezochte persoon, is het (meestal) niet mogelijk om een zoekactie te starten.

Meer informatie over een binnenlandse zoekactie

Meer informatie over een buitenlandse zoekactie

Fiom Utrecht

Woon je in of vlakbij Utrecht? Dan kun je je zoekactie starten bij Fiom Utrecht. Hun aanbod wijkt iets af van dat van de landelijke Fiom. Voor zoekacties maken ze wel gebruik van de mogelijkheden van het Landelijk Zoekteam en de afdeling ISS van de landelijke Fiom. Je vindt contactgegevens van Fiom Utrecht op onze contactpagina. Mocht het bureau bij jou in de buurt je niet kunnen helpen bij jouw zoekvraag, dan kun je je alsnog bij ons aanmelden.

Geadopteerd en op zoek

Ben je geadopteerd en heb je weinig of geen informatie tot je beschikking? Lees dan eerst de pagina ‘Geadopteerd en op zoek’. Hier staat waar je waarschijnlijk meer informatie over jouw adoptie en familie kunt vinden.

Geadopteerd en op zoek naar familie

Twijfel je nog of je een zoekactie wilt starten? Dan helpt informatie over zoeken naar je biologische familie jou misschien.

Afstandsmoeder en op zoek

Heb je ooit een kind afgestaan ter adoptie en zou je hem/haar nu graag terugvinden om in contact te komen? Lees dan eerst de informatie over zoeken naar je afgestane kind. Hier kun je lezen welke mogelijkheden er zijn en waar je rekening mee moet houden.

Meer informatie over zoeken naar je afgestane kind