Familielid heeft jou gevonden, wat kun je doen?

Een familielid heeft contact met je opgenomen. Je kent deze persoon niet, wist niet van het bestaan van deze persoon of het contact met deze persoon is verbroken. Het kan een schok zijn wanneer er contact met je wordt opgenomen.

Je hebt een brief van Fiom ontvangen

Fiom zoekt namens anderen naar familieleden van die persoon. Als we iemand hebben gevonden sturen we de gezochte persoon een brief, met daarin het verzoek om contact met Fiom op te nemen, per mail of telefoon. Heb jij een brief van ons ontvangen? We hopen dat je contact met ons op zult nemen.

We zullen je dan wat meer vertellen over onze zoekactie. Met jou stemmen we af wat we delen met de persoon die jou zoekt. Jij hebt hierin de regie. Zonder jouw toestemming delen we jouw (contact)gegevens niet met de ander. In afstemming kan ook een kennismakingsgesprek worden gepland.

De persoon heeft zelf contact met jou opgenomen

Heeft een familielid (onverwacht) contact met jou opgenomen? Misschien vind je het fijn om hierover met iemand te kunnen praten. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen. Lees ook onze tips hieronder.

Tips bij het eerste contact met een familielid

Onverwacht werd er contact met je opgenomen door een familielid. Wat kun je in deze eerste (schrik)situatie doen?

• Laat het even rustig bezinken. Je kunt ook reageren dat je er even rustig over na wil denken en er later bij die persoon op terugkomt.
  • Denk na over wat jij wil en wat dit voor jou betekent.
  • Wees eerlijk, schep geen valse verwachtingen.
  • Vraag ook naar het idee van de ander. Wat voor soort contact heeft de ander voor ogen? Welke wensen heeft hij of zij?
  • Elke situatie en elk mens is anders, wees je hier bewust van.
  • Misschien hebben jullie allebei een ander tempo. Volg het tempo van de persoon die 'het langzaamst' is.
  • Wissel niet te snel gegevens uit.
  • Als jullie een eerste ontmoeting plannen, dan kun je dit op neutraal terrein doen.

Begeleiding bij contact

Als één van jullie of jullie allebei behoefte hebben aan begeleiding bij het contact, dan kun je contact met Fiom opnemen. Wij zoeken al ruime tijd voor cliënten naar familieleden en begeleiden hen bij de eventuele ontmoeting. Met deze ervaring kunnen we ook jou helpen bij het (eerste) contact met je familielid.