DNA-verwantschapsonderzoek

Je zocht naar een familielid en nu is dit familielid gevonden. Of je bent benaderd met de boodschap dat iemand naar jou op zoek is. Het kan zijn dat je zekerheid wil over jullie verwantschap. Dit kan door middel van een DNA-verwantschapsonderzoek. Hieronder lees je wat dit inhoudt en wat je van Fiom kunt verwachten.

Wat is DNA-verwantschapsonderzoek?

Bij DNA-verwantschapsonderzoek wordt het DNA van twee of drie personen met elkaar vergeleken, om te achterhalen of deze personen aan elkaar verwant zijn.

Om zekerheid te krijgen over een verwantschap wordt vaak ondersteunend DNA-materiaal gevraagd om de exacte verwantschap aan te tonen. Afhankelijk van de mogelijkheden voor dit aanvullende materiaal kunnen we aantonen hoe jullie aan elkaar verwant zijn, bijvoorbeeld een vader, broer of neef.

Voor wie kunnen we DNA-verwantschapsonderzoek doen?

Fiom biedt begeleiding bij DNA-verwantschapsonderzoek voor onze cliënten. We kunnen jou begeleiden bij DNA-verwantschapsonderzoek als jij:

• via Fiom een zoekactie naar een familielid hebt doorlopen.
  • begeleiding van Fiom hebt aangevraagd bij het contactleggen met een zelf gevonden mogelijk familielid.

We voeren alleen DNA-verwantschapsonderzoek uit als jullie elkaar nog niet hebben ontmoet. Heb je zelf een mogelijk familielid gevonden, bijvoorbeeld via social media, of heb je je mogelijke familielid al ontmoet en wil je een DNA-verwantschapsonderzoek uitvoeren? Dan kun je rechtstreeks contact opnemen met een organisatie die DNA-verwantschapsonderzoek uitvoert. Zelf werken wij hiervoor samen met het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen. Hieronder vind je de contactgegevens.

Canisius Wilhelmina Ziekenhuis
Klinisch Chemisch laboratorium C60
Postbus 9015, 6500 GS Nijmegen
E-mail: vwo@cwz.nl

Rol van Fiom en CWZ

Fiom werkt voor al het DNA-verwantschapsonderzoek samen met het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen. Zij voeren voor ons één op één DNA-verwantschapsonderzoek uit, bijvoorbeeld tussen een geadopteerd kind en een (vermeende) biologische vader.

CWZ geeft de uitslag van het verwantschapsonderzoek door aan Fiom en jouw contactpersoon bij Fiom deelt deze uitslag met jou.

Kosten

DNA-verwantschapsonderzoek kost €421,- (inclusief btw) voor één tot drie personen.

Je ontvangt enkel een factuur voor het bedrag van het DNA-verwantschapsonderzoek van CWZ. De overige kosten, zoals proceskosten en begeleiding, zijn onderdeel van onze dienstverlening, welke gesubsidieerd wordt en dus voor jou gratis is.

Werkwijze van DNA-verwantschapsonderzoek

• Je kunt aan jouw contactpersoon bij Fiom doorgeven dat je een DNA-verwantschapsonderzoek wil.
  • Jullie ontvangen een per e-mail een factuur voor het DNA-verwantschapsonderzoek.
  • Zodra alle partijen de factuur hebben voldaan, ontvangen jullie binnen 14 dagen een wangslijmpakket met instructies, een overeenkomst en een envelop voor inzending naar het CWZ.
  • Met dit wangslijmpakket neem je je DNA af.
  • Je stuurt jouw wangslijmpakket in de retourenvelop op naar het CWZ. In de overeenkomst geef je aan dat je je eigen DNA hebt afgestaan. Mochten de partijen (degene die meedoen aan het DNA-verwantschapsonderzoek) hierover twijfels hebben, dan is het ook mogelijk om een afspraak te plannen bij het CWZ. CWZ neemt dan het wangslijm zelf af.
  • Binnen zes tot acht weken neemt jouw contactpersoon bij Fiom contact met je op, met ieder apart, en vertelt de uitslag. Vaak is dit telefonisch, je kunt dit vooraf afspreken met je contactpersoon.
  • Je contactpersoon bespreekt met jullie apart of en hoe jullie contact willen leggen. Willen jullie elkaar ontmoeten? Dan zal je contactpersoon dit verder met jullie afstemmen.

DNA-verwantschapsonderzoek vanuit het buitenland

Ook na een internationale zoekactie is DNA-verwantschapsonderzoek mogelijk. Dit wordt dan vrijwel altijd uitgevoerd met bloed in plaats van wangslijm. Onze correspondent in het betreffende land neemt het DNA-materiaal af. De rest van de procedure is het zelfde als hierboven beschreven. Wel kunnen er per land wat verschillen zijn, dit zal jouw contactpersoon met je bespreken.

Meer informatie over een zoekactie bij Fiom