Tussen de jaren ’50 en ’80 hebben veel kinderen in Nederland tijd door gebracht in een moeder-kindtehuis. Veel van deze kinderen waren toen erg jong en herinneren zich vaak niet veel meer van die periode. Deze kinderen, inmiddels volwassenen, kunnen (langdurig) onbeantwoorde vragen hebben over deze periode in hun leven. Het krijgen van een beeld wat er zich tussen de muren het tehuis afspeelde, kan dan helpend zijn.

Zoeken naar familie - Contactregister Nederlandse Kindertehuizen.jpg

Een beeld wat er zich tussen de muren van het tehuis afspeelde, kan geschetst worden door oud-medebewoners en/of oud-medewerkers van het tehuis. Soms worden hierdoor onbeantwoorde vragen alsnog beantwoord.

Om oud-bewoners onderling, maar ook met oud-medewerkers van een tehuis in contact te brengen met elkaar, heeft Fiom het Contactregister Nederlandse Kindertehuizen opgericht.

Wanneer kun je je inschrijven?

Je kunt je inschrijven in het register als je:

• als kind in een kindertehuis in Nederland hebt gewoond
  • als medewerker in een Nederlands kindertehuis hebt gewerkt

Inschrijven is gratis.

(G)een match?

Na ontvangst van je inschrijving, gaan we in het register na of we een match kunnen maken. We maken een match op basis van het kindertehuis en de periode van verblijf.

Maken we een match? Dan wisselen we per e-mail de contactgegevens tussen jou en de met jou gematchte persoon uit. Jullie kunnen dan zelf contact met elkaar leggen.

Geen match? Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er nog geen inschrijvingen voor het betreffende kindertehuis zijn. Bij iedere nieuwe inschrijving bestaat alsnog de kans op een match. Je zult daarover dan worden geïnformeerd.

Meer informatie over kindertehuizen

Fiom heeft over een groot aantal moeder-kindtehuizen informatie verzameld. Deze informatie is te vinden via: Waar kan ik nog meer naar afstammingsinformatie zoeken? | Fiom

Inschrijven Contactregister Nederlandse Kindertehuizen