Buitenlandse zoekactie

Fiom kan voor jou zoeken naar een familielid in het buitenland. Wil je bijvoorbeeld zoeken naar jouw biologische ouder(s) na adoptie? Of heb je het contact met een familielid verloren na verhuizing naar het buitenland? Lees hieronder meer informatie.

Duur van een zoekactie

De duur van een zoekactie kan variëren. Houd er rekening mee dat een zoekactie in het buitenland soms wel jaren kan duren. Dit geldt vooral voor adoptiegerelateerde zoekacties. Tijdens jouw zoekactie word je door jouw contactpersoon op de hoogte gehouden van de vorderingen.

Mogelijkheden om te zoekenWegwijzer van landen Zoeken naar familie in het buitenland Fiom

De mogelijkheden voor het zoeken van personen in het buitenland zijn in elk land anders. Bekijk het overzicht van landen waar Fiom kan zoeken. Staat jouw land hier niet bij? Voor sommige landen kunnen we je doorverwijzen naar andere (lokale) organisaties. Neem hiervoor contact met ons op.

International Social Service (ISS)

Fiom is de Nederlandse vertegenwoordiger van het internationale netwerk International Social Service (ISS). Dit netwerk wordt gebruikt voor zoekacties in het buitenland. Of een zoekactie in het buitenland mogelijk is, hangt af van het land waar de zoekactie plaats moet vinden en van de hoeveelheid informatie die jij hebt over de gezochte persoon.

Meer informatie over het proces van een zoekactie hebben we uitgewerkt in een stappenplan, Lees ook meer informatie over mogelijke uitkomsten.

De zoekactie stap voor stap

1. Je meldt je aan via het aanmeldformulier hieronder.
  2. Als Fiom vragen heeft over jouw aanmelding, neemt een medewerker contact met je op.
  3. Als de zoekactie mogelijk is, ontvang je een ontvangstbevestiging en nota.
  4. Nadat de betaling bij ons binnen is, start ons internationale zoekteam met de technische zoektocht. Jouw zoekvraag wordt naar onze partner in het betreffende land gestuurd.
  5. Enige weken na de start van de technische zoektocht krijg je een hulpverlener toegewezen, deze hulpverlener is vanaf nu jouw aanspreekpunt. Het zoekteam informeert jouw hulpverlener over de stand van zaken van de zoekactie. Deze informatie ontvang jij van jouw hulpverlener.
  6. Het zoekteam houdt jouw hulpverlener op de hoogte van de voortgang en ontwikkelingen tijdens de zoekactie. Jij hoort deze informatie steeds van jouw hulpverlener. Als jij vragen hebt, kun je deze aan je hulpverlener doorgeven. Deze beantwoordt jouw vragen zelf of stuurt ze, als dit nodig is, door naar het zoekteam.
  7. Als de persoon naar wie je op zoek bent gevonden is, probeert onze internationale partner in het betreffende land contact te leggen met deze persoon. Meer informatie over uitkomst van een zoekactie.
  8. Jij wordt door jouw hulpverlener op de hoogte gehouden van het eventuele contact met de gevonden persoon. Als de gevonden persoon contact met jou wil, wordt samen gekeken op welke manier dit contact plaats kan vinden. Jouw contactgegevens worden alleen aan de gevonden persoon doorgegeven als jij hiervoor toestemming geeft. Hetzelfde geldt uiteraard voor de contactgegevens van de gevonden persoon.

Heb je vragen over de zoekactie die je wilt starten? Neem dan contact op via iss@fiom.nl of bel (tussen 9.00 en 17.00 uur) 088 126 49 99.

Aanmelden voor een zoekactie

Adoptiegerelateerd

Ben jij geadopteerd uit het buitenland en wil je zoeken naar jouw familie in jouw herkomstland?

Meld je aan

Niet-adoptiegerelateerd

Heb je familie in het buitenland waarmee geen contact is? Fiom kan jouw familie opsporen.

Meld je aan