Fiom kan namens jou zoeken naar je familielid in Nederland. Als de persoon naar wie je zoekt in Nederland ingeschreven staat (of heeft gestaan) is de kans groot dat de huidige verblijfplaats van deze persoon gevonden wordt. Wat kun je verwachten van een binnenlandse zoekactie? Wat doen we voor jou?

Zoeken naar familie - Binnenlandse zoekactie.jpg

We hebben veel ervaring met zoeken in Nederland. Hiervoor hebben we onder andere toegang tot veel adoptie- en afstandsdossiers. Daarnaast hebben we toegang tot het Nederlandse BRP (Basisregistratie Personen).

Wat is de duur van een binnenlandse zoekactie?

Een binnenlandse zoekactie kan, ondanks de mogelijkheden die Fiom heeft, toch enige tijd duren. Van tevoren weten we niet hoe lang een zoekactie duurt. Dit loopt uiteen van drie maanden tot soms meerdere jaren.

Kosten binnenlandse zoekactie

De kosten voor een binnenlandse zoekactie bedragen €85,-. Er zijn twee soorten werkzaamheden in de prijs inbegrepen. Dit bedrag is een eigen bijdrage voor de zoekactie. Voor Fiom zijn de totale kosten van een zoekactie veel hoger. De rest van de kosten worden betaald uit subsidies van de overheid. Fiom is een non-profit organisatie en wij verdienen niets aan het uitvoeren van zoekacties.

Meer informatie over de kosten

Wat als je een adoptiegerelateerde zoekactie wilt starten?

Bij een adoptiegerelateerde zoekactie zijn het afstandsdossier en het adoptiedossier belangrijke documenten die helpen bij de zoektocht. Het adoptiedossier kun je zelf opvragen bij de Raad voor de Kinderbescherming. Fiom heeft onder andere toegang tot afstandsdossiers van Fiom, Valkenhorst (Vrouwenopvang Breda, voorheen Moederheil) en Vroedvrouwenschool Heerlen. Daarnaast heeft Fiom een overzicht waar diverse andere dossiers te vinden zijn die wij niet in beheer hebben, zoals Huize de Bocht en Rosa Manus.

De binnenlandse zoekactie stap voor stap

1. Je meldt je aan via het aanmeldformulier hieronder.

2. Als Fiom vragen heeft over jouw aanmelding, neemt een medewerker van Fiom contact met je op.

3. Als de zoekactie mogelijk is, ontvang je een ontvangstbevestiging en nota.

4. Er wordt eerst gekeken in de Nederlandse Basisregistratie Personen (BRP). Staat de gezochte persoon niet (meer) ingeschreven dan wordt op andere manieren geprobeerd de huidige verblijfplaats van deze persoon te achterhalen.

5. Nadat het technische zoeken is voltooid, word je gekoppeld aan één van onze hulpverleners, die de verdere begeleiding op zich neemt.

6. Je wordt uitgenodigd voor een intakegesprek met jouw hulpverlener op een kantoor van Fiom of online.

7. Tijdens het intakegesprek ontvang je de informatie van het LZT.

8. Als jij tijdens of na het intakegesprek vragen hebt, kun je deze aan je hulpverlener doorgeven. Deze beantwoordt jouw vragen zelf of stuurt ze, als dit nodig is, door naar het LZT.

9. Als de persoon die je zoekt gevonden is, probeert jouw hulpverlener contact te leggen met de gevondene. Hiervoor worden minimaal twee brieven gestuurd. Een eventuele derde brief zal aangetekend worden verzonden. Meer informatie over  uitkomst van een zoekactie.

10. Je wordt door jouw hulpverlener op de hoogte gehouden van het eventuele contact met de gevonden persoon.

11. Als de gevonden persoon contact met jou wil, wordt samen gekeken op welke manier dit contact plaats kan vinden. Jouw contactgegevens worden alleen aan de gevonden persoon doorgegeven als jij hiervoor toestemming geeft. Hetzelfde geldt uiteraard voor de contactgegevens van de gevonden persoon.

Heb je vragen over de zoekactie die je wilt starten? Neem dan contact op via afstamming@fiom.nl of bel (tussen 9.00 en 17.00 uur) 088 126 49 64.

Aanmelden voor een binnenlandse zoekactie

Adoptiegerelateerd

Ben je geadopteerd binnen Nederland? Dan kan Fiom voor jou zoeken naar jouw biologische familie.

Niet-adoptiegerelateerd

Is het contact met familieleden verbroken, of is er nooit contact geweest? Fiom kan zoeken naar jouw familie.

Start zoekactie in Nederland

Meerdere personen zoeken

Ben je op zoek naar meerdere personen? Vul dan eerst het aanmeldformulier in over de zoekactie naar één van de personen. Vul daarna het vervolgformulier in over andere persoon of personen die je wilt zoeken.

Aanmelden zoekactie naar meerdere personen

Na je aanmelding voor een zoekactie

We zoeken voor je uit of het mogelijk is om te zoeken naar jouw familie. We kijken onder andere of we voldoende aanknopingspunten hebben. Als een zoekactie mogelijk is, neemt een hulpverlener contact met je op. Vanaf nu is hij of zij jouw vaste contactpersoon. Als je vragen hebt kun je altijd contact met jouw contactpersoon opnemen.

Andersom houdt jouw contactpersoon je op de hoogte van alle zaken met betrekking tot de zoekactie. Je kunt verder zelf met je contactpersoon afspreken hoe (per post, digitaal of telefonisch) en hoe vaak jullie contact hebben met elkaar. Dit hangt meestal af van de achtergrond en moeilijkheid van de zoekactie. Ook hebben jullie minimaal één keer face-to-face contact.

Vooraf is nooit duidelijk of de gezochte persoon gevonden wordt. Dit kan een spannende tijd zijn. Er zijn een aantal mogelijke uitkomsten. Deze hebben we voor je uitgewerkt, zodat je wat beter weet waar je rekening mee kan houden.

Mogelijke uitkomsten van een zoekactie

Wijzigingen doorgeven

Om contact met je op te kunnen nemen over de zoekactie is het belangrijk dat je eventuele wijzigingen in je gegevens aan ons doorgeeft. Ben je verhuisd, heb je een ander e-mailadres of zijn er andere contactgegevens gewijzigd? Geef dit dan aan ons door via het wijzigingsformulier.

Wijzigingen doorgeven