Zoeken naar familie

Ben je op zoek naar familie en zou je graag hulp willen krijgen bij je zoektocht?
Of heb je familie gevonden, maar het eerste contact is nog niet gelegd omdat je niet weet hoe je dit aan moet pakken? Bij Fiom ben je aan het juiste adres. De hulpverleners van Fiom kunnen je begeleiden vóór, tijdens en ná je zoektocht.

Waarom zoeken via Fiom?

De hulpverleners van Fiom hebben jarenlange ervaring in het begeleiden van mensen die op zoek zijn naar familieleden en bij de begeleiding van personen die zijn gevonden. Wij kunnen je helpen bij zoekacties in Nederland, maar ook in het buitenland.

Fiom is de Nederlandse vertegenwoordiger van het internationale netwerk International Social Service (ISS). Dit netwerk wordt gebruikt voor zoekacties in het buitenland. Of een zoekactie in het buitenland mogelijk is, is afhankelijk van het land waar de zoekactie plaats moet vinden en van de hoeveelheid informatie die jij hebt over de gezochte persoon.

Een onafhankelijke partij kan nare situaties voorkomen

Een groot deel van de zoekacties van Fiom is naar familieleden waar nog nooit contact mee is geweest of naar familie waarmee het contact jaren geleden verloren is gegaan. Beide situaties zijn lastig en liggen vaak gevoelig. Jouw bericht kan de wereld van de ander behoorlijk op zijn kop zetten (soms het leven van die persoon in gevaar brengen). Het gevolg kan dan zijn dat het familielid juist geen contact met jou wil.

Fiom raadt daarom aan om in de meeste gevallen niet direct (als je iemand bijvoorbeeld via social media hebt gevonden) zelf contact op te nemen met die persoon, maar het eerste contact te laten leggen door een onafhankelijke, derde partij, zoals Fiom. Dit kan vaak vervelende situaties voorkomen.

Wel of niet zoeken?

De reden om te zoeken of de keuze om wel of niet te zoeken is voor iedereen weer anders. Veel mensen die niet (meer) in contact zijn met naaste familieleden, willen op een gegeven moment naar hen op zoek gaan. Personen die bijvoorbeeld één of beide biologische ouders moeten missen zijn vooral benieuwd op wie zij lijken, waarom het contact verbroken moest worden en hoe het met de ander gaat. Anderen gaan op zoek naar iemand met wie het contact wel heeft bestaan, maar op enig moment is verbroken. Ook voor hen geldt dat ze vooral hopen uit te vinden hoe het nu gaat met de persoon die ze missen in hun leven.

Het komt ook voor dat mensen zich laten tegenhouden door de verwachting dat de persoon niet gevonden kan worden of vanwege de angst om afgewezen te worden. Zij willen zich hiertegen beschermen en vinden het voldoende om bijvoorbeeld alleen na te denken over vragen en mogelijkheden.

Misschien herken jij je wel in de dingen die hierboven zijn genoemd en heb je zelf veel vragen? Op deze website vind je meer informatie over het zoeken naar familie of de keuze hierin.

Joyke vertelt over de zoektocht naar haar vader: