Zoeken naar familie

Te vondeling leggen gebeurt anoniem. Dat maakt een zoekactie naar je ouders of kind erg moeilijk. Toch laat de gedachte van een zoekactie je misschien niet los. Je hebt een paar manieren om toch een zoekactie te starten.

Fiom vondelingenregister

In februari 2015 heeft Fiom het vondelingenregister geopend. In dit register kunnen ouders die hun kind ooit te vondeling hebben gelegd alsook kinderen die ooit te vondeling zijn gelegd zich registreren. Door je in te schrijven in het vondelingenregister geef je aan dat je open staat voor contact. Je gaat niet zelf actief op zoek.

Social media biedt mogelijkheden

Social media biedt ook mogelijkheden om te zoeken. Zo kwam in Amerika een vondeling na jaren voor het eerst in contact met haar biologische moeder via een gedeelde oproep op Facebook. Fiom raadt echter aan om niet direct (als je iemand via social media hebt gevonden) zelf contact op te nemen met die persoon, maar het eerste contact te laten leggen door een onafhankelijke, derde partij, zoals Fiom. Dit kan vervelende situaties voorkomen.

Aanknopingspunten

Je kunt je bij je zoektocht richten op dossiers en rapporten van de politie en de Kinderbescherming, die zijn opgesteld nadat je gevonden bent. Het bezoeken van de betreffende plek, het doornemen van krantenartikelen of het voeren van gesprekken met mensen die destijds betrokken waren, kunnen jouw verhaal meer invulling geven. Ook de dossiers van vondelingenzaken op de site van NIDAA kunnen dat misschien. Een feit blijft dat de belangrijkste puzzelstukken missen. Mogelijk kan het vondelingenregister iets voor je betekenen.

Zoekactie via Fiom

Denk je dat je voldoende aanknopingspunten hebt, dan kan je een zoekactie starten via Fiom. Hiervoor geldt een minimum leeftijd van 16 jaar.

Start zoekactie

Inschrijven vondelingenregister