Vondelingenkamer

Iedere vondeling houdt de gemoederen bezig, het wekt vaak veel emotie en discussie op. Daarbij is regelmatig gepleit voor openstelling van een vondelingenkamer. Dit is nu realiteit.

Er is veel discussie over de vraag of een vondelingenluik een oplossing biedt voor vondelingen en dood gevonden kinderen. Fiom heeft hier een visie over.

In Nederland opende Stichting de Beschermde Wieg in 2014 een eerste vondelingenkamer. Dit is een kamer in een woonhuis waar de moeder haar kind anoniem kan achterlaten. Zij kan op een bel drukken als zij toch hulp wil en zij kan een puzzelstukje meenemen zodat zij later alsnog aan haar kind gekoppeld kan worden als zij dat zou willen. Inmiddels zijn er meerdere vondelingenkamers in Nederland, waaronder ook een in een Ziekenhuis. Men spreekt ook wel van vondelingenluikjes. In het buitenland bestaan deze luikjes al langer . Er is veel discussie over de vraag of een vondelingenluik of -kamer een oplossing biedt als het gaat om vondelingen en dood gevonden kinderen, zowel in de media als in de politiek.

Meer informatie over vondelingen, vondelingenkamer, onze visie, en wet- en regelgeving?

Lees hierover in de kenniscollectie