Veelgestelde vragen

1. Heeft het coronavirus invloed op mijn inschrijving in de Fiom KID-DNA Databank?

Ja, door het coronavirus is onze dienstverlening tijdelijk gewijzigd. Lees voor meer informatie onze uitgebreide toelichting. Als je nog vragen hebt kun je contact met ons opnemen.

2. Ik heb mezelf aangemeld, wat kan ik nu verwachten?

We gaan nu je aanmelding verwerken. Dit zijn de stappen van het aanmeldproces:

1. Binnen 14 dagen na ontvangst van je aanmelding ontvang je het wangslijmpakket.
  2. Wanneer je het wangslijm en het afnameformulier retourneert, naar respectievelijk het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) en Fiom, ontvang je hiervan een bevestiging.
  3. Het CWZ stelt nu uit jouw wangslijmmonster een DNA-profiel op.
  4. Zodra jouw DNA-profiel opgenomen is in de Fiom KID-DNA Databank ontvang je een bevestiging per mail.
  5. Jouw DNA-profiel zal worden vergeleken met alle andere, op dat moment aanwezige, DNA-profielen. Als er een zekere mate van overeenkomst is, zijn nadere berekeningen nodig om een definitieve match af te geven.
  6. Wanneer hier een match uit voortkomt, neemt één van onze hulpverleners contact met je op.
    • Zo lang er nog geen match is, ontvang je geen bericht.
    • Het kan enige tijd duren voordat er een match gevonden wordt. Dit is afhankelijk de inschrijving van jouw donor in de databank. Elke week worden er nieuwe profielen ingelezen in de databank en vergeleken met alle aanwezige profielen, waaronder jouw profiel. Mocht het CWZ in de toekomst een match rapporteren, dan neemt een hulpverlener contact met je op.
  7. Elk kwartaal ontvang je per mail een algemene statusupdate, waarin je wordt geïnformeerd over het aantal inschrijvingen, het aantal matches en andere algemene belangrijke zaken omtrent de Fiom KID-DNA Databank. Op het moment dat de statusupdate verzonden wordt, zijn alle betrokkenen al op de hoogte gebracht en kun je er van uitgaan dat er voor jou, deze matchronde, geen resultaat was.

3. Wanneer ontvang ik mijn wangslijmpakket?

Zodra je een e-mailbevestiging van jouw inschrijving hebt ontvangen, ontvang je binnen 14 dagen je wangslijmpakket. Mocht je het wangslijmpakket niet ontvangen hebben, neem dan contact met ons op. Inschrijving is in de meeste gevallen voor zowel donoren als donorkinderen gratis. Zijn er wel kosten verbonden aan jouw inschrijving, dan ontvang je het pakket binnen 14 dagen na ontvangst van jouw betaling.

4. Wat moet ik doen als ik denk dat er iets mis is gegaan met het afnemen van mijn wangslijm?

Neem contact op met Fiom.

5. Ik heb bericht ontvangen dat mijn DNA-profiel niet volledig kon worden opgenomen. Wat nu?

Soms komt het voor dat uit jouw wangslijm geen bruikbaar DNA-profiel kan worden aangemaakt. In dit geval ontvang je van ons bericht dat er een nieuw wangslijmpakket of een FTA-kaartje (een vingerprik waarmee je bloed afneemt voor het opmaken van een DNA-profiel) wordt verzonden.

6. Is dit geen antwoord op jou vraag?

Neem dan contact met ons op via: 088 126 49 72 of donorconceptie@fiom.nl