Ontmoeting na een match

Als je je inschrijft in de Fiom KID-DNA Databank, geeft je daarmee aan dat je wil zoeken naar of gevonden wilt worden door je donor(kind). Toch wil dat niet zeggen dat je donor altijd een ontmoeting wil. Wanneer er een match is, neemt een hulpverlener van Fiom contact met je op. Hij of zij vraagt je of je behoefte hebt aan een ontmoeting. Als één van de gematchte personen geen ontmoeting wenst, zoeken we naar een andere vorm om toch informatie over te dragen. Bijvoorbeeld in de vorm van een brief, foto’s of (indien aanwezig) video opname.

een-match-en-dan-kid-dna-fiom

Voorafgaand aan de (eventuele) ontmoeting

De hulpverlener neemt (meestal telefonisch) contact op met de gematchte personen. Hij of zij zal je vertellen dat je een match hebt en je uitnodigen voor een persoonlijk gesprek. In deze gesprekken bespreekt de hulpverlener de situatie en de wederzijdse wensen en verwachtingen ten aanzien van het uitwisselen van gegevens, een eventuele ontmoeting en contact. Ook het verloop van de ontmoeting zal onderwerp van gesprek zijn en natuurlijk ben je in de gelegenheid om al je vragen te stellen. De hulpverlener wisselt nooit de contactgegevens uit zonder wederzijdse toestemming, maar wel krijg je (indien je dat prettig vindt) alvast de voornaam van de donor of het donorkind te horen.

Als er met beide gematchte personen is gesproken en beiden staan open voor een ontmoeting, dan wordt deze gepland. Een ontmoeting kan als heel spannend worden ervaren. Hoewel je waarschijnlijk erg naar dit moment hebt uitgekeken, is het misschien ook onwennig om een gesprek te voeren met iemand die je nog nooit gezien hebt. Waar moet je beginnen?

Daarom zal de hulpverlener bij (een deel van) het gesprek aanwezig zijn, om het ijs wat te breken. Daarna kun je zelf aangeven hoe het gesprek verder verloopt.

Eerdere matches hebben ons geleerd, dat de begeleiding van de hulpverlener als een zeer belangrijke steun wordt ervaren. Wanneer betrokkenen beiden aangeven geen hulpverlening te wensen en zelf contact met elkaar willen opnemen, dan kan dat uiteraard ook.

Verwachting van de ontmoeting

Ervaring leert dat de ontmoeting meestal veel losmaakt. Het kan een positieve ervaring zijn als er meteen een klik is tussen twee mensen. Maar de ontmoeting kan ook een teleurstelling zijn als de andere partij niet zo is als je had gehoopt of verwacht. Ook kan het zijn, dat beiden verschillende ideeën hebben over het vervolg van het contact.

Voor de één is het misschien prima om het bij deze ene ontmoeting te laten en is de puzzel compleet, terwijl de andere het contact graag zou willen uitbouwen. De hulpverlener neemt daarom na de ontmoeting altijd contact op met beide partijen om na te praten en, indien nodig, zaken op een rijtje te zetten.

Feit is dat het best ingewikkeld kan zijn om iemand een rol te geven in je leven (en in dat van anderen om jou heen). Als je in dit proces met iemand wilt praten hierover, kun je altijd een gesprek aanvragen met één van onze hulpverleners.

Video opname

Voor de meeste donorkinderen is het zo, dat zij graag een ontmoeting hebben om kennis te maken met hun donor. Sommige donoren zijn al op leeftijd, of verkeren in slechte gezondheid. Daarom startte Fiom met het maken van videoportretten van deze donoren.