Internationale DNA-databanken

DNA is grensoverschrijdend. Wanneer spermadonatie anoniem was of is, is DNA een mogelijkheid om je donor of jouw donorkind(eren) te vinden. Of het biedt de mogelijkheid om in contact te komen met andere verwanten.

Is jouw zoektocht hoofdzakelijk gericht op verwantschap met donorkinderen van dezelfde donor? Dan verwijzen we door naar internationale DNA-databanken. Hier vind je uitgebreide informatie over de zoektocht via deze databanken.

Bekijk de informatie over internationale DNA-databanken

Begeleiding bij Internationale DNA-databanken

Internationale DNA-databanken bieden zelf geen begeleiding bij het benaderen van personen waarmee je een match hebt. Wil je dat Fiom meedenkt bij een vraag, neem dan contact met ons op. Daarnaast kan een Fiom-hulpverlener met jou meekijken welke ondersteuning nodig is en je doorverwijzen.

Voor ervaringen van lotgenoten kun je terecht bij verschillende internet-communitys. Bijvoorbeeld van Stichting Donorkind of Stichting Donor Detectives NL/BE voor donorkinderen, SIG voor geadopteerden en Plan Angel voor Colombiaans geadopteerden. In de kenniscollectie vind je een uitgebreid overzicht van websites, blogs en communitys.

Els Leijs ondersteunt en helpt bij vragen over de zoektocht via internationale DNA-databanken en stamboomonderzoek. Meer informatie vind je op de familiezoeken.nl.

Bij het Centrum voor Familiegeschiedenis kun je terecht voor ondersteuning bij het maken van een stamboom. Meer informatie vind je op de website.

Ervaringsverhalen internationale DNA-databanken

Op de website van Fiom lees je ervaringsverhalen van donorkinderen en van geadopteerden over hun zoektocht via DNA-databanken of kun je zelf een verhaal insturen.