Informatie voor donoren

Voor wie?

Gedoneerd vóór 1 juni 2004

Vanaf 1 juni 2004 is het anoniem doneren van sperma in Nederland niet meer mogelijk. Toen is namelijk de Wet Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting ingegaan. Heb je voor deze tijd sperma gedoneerd en ben je op zoek naar eventuele donorkind(eren)? Schrijf je dan in in de Fiom KID-DNA Databank. Inschrijving voor donoren, die gedoneerd hebben voor 1 juni 2004, is gratis. Dit aangezien deze kosten worden vergoed door het ministerie van VWS. Donoren die al ingeschreven staan, kunnen hun inschrijfgeld terugvragen.

Gedoneerd na 1 juni 2004

Vanaf 1 juni 2004 zijn fertiliteitsklinieken verplicht om alle informatie over donoren en inseminaties door te geven aan de Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting, waar je informatie kunt opvragen.

Gedoneerd na 1 juni 2004 bij klinieken die in opspraak zijn geraakt

Niet alle fertiliteitsklinieken zijn in de eerste jaren na deze wetswijziging op een juiste manier met persoonsgegevens omgegaan. Het kan dus gebeuren dat een donor, die ná 1 juni 2004 gedoneerd heeft, niet bekend is bij de Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting. Daarom kunnen donoren, die na 1 juni 2004 zaad hebben gedoneerd, zich ook inschrijven in de Fiom KID-DNA Databank, hier zijn kosten aan verbonden.

Voor donoren die gedoneerd hebben in Medisch Centrum Bijdorp geldt een aparte regeling. Het ministerie van VWS vergoedt de inschrijving in de Fiom KID-DNA Databank volledig voor deze donoren. Voor donoren die na 1 juni 2004 bij andere klinieken gedoneerd hebben, stelt het minsterie helaas geen vergoeding beschikbaar.

Aanvullende vaderschapstest

Het is mogelijk dat uit de Fiom KID-DNA Databank een match tussen donor en donorkind komt, maar dat deze match niet 100% zeker is. Voor volledige zekerheid van de match is dan aanvullend onderzoek nodig. In dat geval zal het CWZ de DNA-profielen van de donor en het betreffende donorkind gebruiken voor een gerichte 'vaderschapstest'. Deze test geeft meer duidelijkheid, omdat er maar twee personen bij betrokken zijn. De test kan daardoor gerichter plaatsvinden. Als dit aanvullende onderzoek nodig is, zal hiervoor eerst jouw toestemming gevraagd worden. Aan dit onderzoek zijn geen extra kosten verbonden.

Genetische afkomst

Voor veel donorkinderen is het belangrijk om hun donor een keer gesproken te hebben. Ze zoeken meestal geen vaderfiguur, maar zijn vooral geïnteresseerd in hun genetische afkomst. Wanneer er een match is, neemt een hulpverlener van Fiom contact op met beide partijen. De hulpverlener bespreekt de wensen en verwachtingen zowel met jou als met het donorkind. Als jullie beiden open staan voor een ontmoeting, is het mogelijk dat de hulpverlener bij deze ontmoeting aanwezig is. Als de wensen en verwachtingen niet hetzelfde zijn, zal de hulpverlener hier een bemiddelende rol in spelen. Een ontmoeting is nooit verplicht!

Niet aansprakelijk

Je hoeft niet bang te zijn voor financiële gevolgen van een match. Een donorkind kan tegenover de donor geen enkele aanspraak maken op financiële ondersteuning, erfenis of een omgangsregeling. Omgekeerd geldt ook dat jij geen aanspraak maakt op een omgangsregeling met jouw donorkind. Zelfs een positieve DNA-test brengt daar geen verandering in.

Inschrijven voor de Fiom KID-DNA Databank

Wil je je inschrijven voor de Fiom KID-DNA Databank? Dat kan middels het online inschrijfformulier.

Inschrijven in de KID-DNA Databank

Lees hier de voorwaarden voor de KID-DNA Databank