Wie kunnen zich inschrijven?

Donorkinderen

De Fiom KID-DNA Databank is bedoeld voor donorkinderen vanaf 12 jaar die hun (destijds anonieme) donor willen zoeken.

KID staat voor Kunstmatige Inseminatie met Donorsperma. KID is de meest gebruikte methode van bevruchting met donorzaad of eiceldonatie. Maar ook als andere methoden zijn toegepast met gebruik van donorzaad, zoals IUI-D, IVF-D of ICSI-D, kun je je inschrijven in de Fiom KID-DNA Databank.

De Fiom KID-DNA Databank is primair gericht op de zoektocht naar jouw donor of jouw donorkind(eren). De STR-techniek (Short Tandem Repeat) van de KID-DNA Databank maakt het niet altijd mogelijk om (directe) verwantschap aan te tonen tussen donorkinderen onderling. Dit is meestal pas mogelijk nadat de donor zich heeft ingeschreven en/of het DNA van de moeders van de donorkinderen is. Wanneer dit het geval is, stelt Fiom de betrokkenen hiervan op de hoogte. Om vervolgens een definitieve verwantschap aan te kunnen tonen, is altijd DNA van de moeder nodig. Let op: hier zijn kosten (voor de moeder) aan verbonden.

In de zoektocht naar halfbroers en/of-zussen schrijven donorkinderen zich steeds vaker in in internationale DNA-databanken, zoals Family Tree DNA, 23andMe en MyHeritage.

Informatie over inschrijven voor donorkinderen

Donoren

Donoren die in het verleden anoniem hebben gedoneerd, of van wie de gegevens destijds niet goed zijn geregistreerd, kunnen zich inschrijven in de Fiom KID-DNA Databank. Op basis van DNA-materiaal kan worden onderzocht of er een match is met één of meer donorkinderen.

Informatie over inschrijven voor donoren

Wettige kinderen van de donor

Als de donor is overleden, kan er soms met behulp van het DNA van zijn wettig(e) kind(eren) (of andere familieleden) toch een match worden gevonden met één of meer donorkinderen. Wanneer wettige kinderen van een donor zich willen inschrijven terwijl de donor nog in leven is, dan moet hij daar schriftelijk mee instemmen. Wil je meer informatie of heb je hulp nodig bij je inschrijving? Neem dan contact op met Fiom.