Werken aan jezelf

Door je verleden, dat in het teken staat van afgestaan en geadopteerd zijn, is het begrijpelijk dat je soms worstelt met de gevolgen daarvan.

Er kan een aanleiding zijn, waardoor je pijnlijk wordt geconfronteerd met je achtergrond. Bijvoorbeeld nadat je relatie verbroken is of iemand in je omgeving overlijdt. Maar ook kan het zijn dat je tegen terugkerende (gedrags)patronen aanloopt. Je wilt hier echt een keer mee aan de slag.

Je merkt bijvoorbeeld dat je steeds last hebt van verlatingsangst binnen je relaties. Of dat je gefrustreerd bent in het uitblijven van erkenning door je adoptieouders. Je twijfelt of je al dan niet wilt gaan zoeken naar je biologische moeder. Of je merkt dat je door pesterijen en discriminatie in je jeugd een minderwaardigheidsgevoel hebt ontwikkeld.

Problemen aanpakken

Soms is het voldoende om met andere geadopteerden over je gevoelens en problemen te praten. Omdat zij je goed aanvoelen en aan een half woord voldoende hebben. Dit kan face to face, maar ook via internet kun je waardevolle contacten opdoen. Kijk bijvoorbeeld eens op de (besloten) Facebookpagina die is aangemaakt in het kader van het Adoptiefestival 2012.

Het kan je ook helpen om professionele steun te zoeken bij een praktijk of een hulpverlener die veel kennis en ervaring heeft met de thema’s waar geadopteerden mee kunnen worstelen.