Dossierinzage

Fiom beheert afstandsdossiers en adoptiedossiers van verschillende instellingen/organisaties. Inzage in dossiers die zijn opgemaakt voor (oud-)cliënten van Fiom en Fiom/ISS is gratis. Het is ook mogelijk om je adoptiedossier in te zien van oud-vergunninghouders Stichting Flash en Stichting Afrika en dossiers van oud bemiddelaar bij adoptie Stichting Bemiddeling Adoptie (SBA, opgeheven in juni 1989).

Aanvraag dossierinzage

Het dossier dat je inziet is een kopie. Het originele dossier blijft in het archief. Het kopiedossier kun je na inzage meenemen of door Fiom laten vernietigen. Het originele dossier wordt afhankelijk van de aard van het dossier nog 10 of 100 jaar bewaard. Dossiers aangemaakt ten behoeve van zoekacties worden na sluiting 10 jaar bewaard. Afstandsdossiers van Fiom worden 100 jaar bewaard.

Andere vergunninghouders

Het kan zijn dat een andere vergunninghouder het dossier beheert. Kijk voor meer informatie over het aanvragen van inzage in dossiers van alle overige vergunninghouders

Vragen?

Voor volwassen geadopteerde en adoptieouders heeft Fiom een helpdesk. Met vragen kunnen volwassen geadopteerden en hun (adoptie) ouders bellen naar nummer: 088-1264999. De lijn is iedere woensdag geopend van 10.00 - 12.00 uur.

Uiteraard kun je je vraag ook aan ons mailen: helpdeskadoptie@fiom.nl.

Stichting Adoptievoorzieningen

Ook kun je met vragen terecht bij de Stichting Adoptievoorzieningen. Zij zijn te bereiken van maandag t/m donderdag van 9.30 - 12.30 uur op nummer 030-2330340, keuze 3. Mailen kan ook. Het e-mailadres is nazorg@adoptie.nl.

De medewerkers van Stichting Adoptievoorzieningen hebben deskundigheid en ervaring op het gebied van de psychologische impact van afstand en adoptie. Zij kunnen je helpen bij het verduidelijken van je hulpvraag en bij het maken van afwegingen. Indien gewenst, kunnen zij je verwijzen naar passende hulp of ondersteuning bij jou in de buurt. Stichting Adoptievoorzieningen beschikt over een overzicht van psychologen, coaches en andere hulpverleners met kennis en ervaring op het gebied van adoptiegerelateerde thema’s.