Geadopteerden

Fiom helpt (interlandelijk) geadopteerden bij hun zoektocht naar biologische familie. Daarnaast hebben wij, door onze jarenlange ervaring, veel kennis opgedaan over adoptie.

Zoeken naar je biologische familie

De beweegredenen van geadopteerden om op zoek te gaan naar biologische familie zijn zeer divers. Waar de een gewoonweg nieuwsgierig is, ervaart een ander (identiteits)problemen of wil meer te weten komen over zijn/haar (medische) achtergrond. Er zijn ook geadopteerden die geen behoefte hebben om te zoeken naar hun familie.

Fiom kan je familie proberen op te sporen. Hiervoor meld je je aan voor een zoekactie. Er wordt dan bekeken of er voldoende gegevens zijn om een zoekactie te starten. Is dit het geval? Dan doen wij er alles aan je familie op te sporen en contact te leggen. Afhankelijk van het eventueel gelegde contact zijn er verschillende mogelijkheden, waaronder een ontmoeting met je biologische familie.

Meer informatie over zoeken naar je biologische familie

Dossierinzage

Wil je inzage in je adoptiedossier? Dat kan. Deze meeste dossiers liggen bij desbetreffende vergunninghouder. Daarnaast is Fiom verantwoordelijk voor de inzage in dossiers van:

• Oud-vergunninghouder Stichting Flash
  • Oud-vergunninghouder Stichting Afrika
  • Stichting Bemiddeling Adoptie (dossiers India)

Wij hebben een overzicht waarin per vergunninghouder is aangegeven hoe je je dossier kunt inzien.

Tot slot is het bij Fiom mogelijk om afstandsdossiers of dossiers over zoekacties in te zien die zijn opgemaakt voor (oud-)cliënten van Fiom en ISS Nederland. Vraag dit op via ons contactformulier

Meer informatie over dossierinzage

Informatie

Door brede ervaring beschikt Fiom over veel kennis op het gebied van mogelijke problemen en gevoelens die kunnen opspelen na adoptie. Ook blijkt uit de praktijk dat het kan helpen om jouw verhaal te delen en verhalen van anderen te lezen.

Daarnaast is het ook goed om je in te lezen in de juridische informatie. Is het bijvoorbeeld mogelijk om je naam te wijzigen? En hoe zit het met trouwen na adoptie?

Kenniscollectie

Kenniscollectie-zoeken-naar-familie-adoptie-Fiom

De kenniscollectie Zoeken naar familie biedt veel informatie over onder andere cijfers, onderzoeken, wet- en regelgeving en publicaties.

Ga naar de kenniscollectie