Begeleiding van Fiom

Draagmoeder of wensouder? Wat kan Fiom voor jou betekenen? Fiom biedt informatie en dienstverlening aan draagouders en wensouders bij het vervullen van een kinderwens. De ondersteuning vanuit Fiom is onafhankelijk en niet-commercieel.

Fiom heeft oog voor de gevoelens en belangen van alle betrokkenen: van de wensouders, de draagouders en ook van het toekomstige kind. Er is aandacht voor het toekomstige kind bij de keuzes die gemaakt worden.

Vragen en gevoelens

Bij Fiom kun je terecht bij vragen en gevoelens omtrent (het traject van) draagmoederschap. Vragen kunnen bijvoorbeeld zijn:

• Wij zijn in contact met een draagmoeder en willen weten hoe de adoptieprocedure werkt.
  • Ik wil draagmoeder worden voor mijn broer en schoonzus. Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
  • Zien we niets over het hoofd?
  • We zijn op zoek naar iemand om af en toe mee te praten. Iemand die het proces begrijpt en weet waar mogelijke knelpunten liggen.
  • Welke afspraken kunnen we maken met de draagmoeder en haar partner? Wat kan er in een overeenkomst staan?
  • Wat betekent het voor een kind als het via een draagmoeder op de wereld is gezet?
  • Hoe en wanneer vertellen we het ons kind?
  • Ik ben zwanger voor een goede vriendin van me en heb veel last van opmerkingen uit mijn omgeving. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
  • Wat vertellen we aan de buitenwereld over onze plannen?

Gesprek met een hulpverlener van Fiom

Je kan bij ons terecht als je (aspirant)draagmoeder, partner of wensouder bent. In overleg bekijken we de samenstelling van het gesprek: individueel, als stel of met alle partijen om tafel. Gezamenlijke en afzonderlijke gesprekken kunnen ook worden afgewisseld. Soms heb je als wens- of draagouder bijvoorbeeld de behoefte om gezamenlijk dingen te bespreken met een hulpverlener van Fiom. Maar het kan ook, dat je je eigen vragen hebt. Dan is het fijn om daar apart op in te gaan. In dit laatste geval hebben wens- en draagouder(s) ieder een eigen hulpverlener.

Hoe maak ik een eerste afspraak?

Je kan een afspraak maken met een hulpverlener van Fiom voor informatie en begeleiding. Per consult wordt € 85,- in rekening gebracht. Het aantal gesprekken is afhankelijk van jouw of jullie eigen behoefte.

De hulpverleners bieden geen juridische adviezen in individuele zaken. Voor het maken van een afspraak kan je bellen naar het Fiom secretariaat: 088 126 49 00. Je kan ook het contactformulier invullen met het verzoek om een afspraak over dit onderwerp. Een van onze hulpverleners neemt dan contact met je op.