Coronavirus: tijdelijk aangepaste dienstverlening KID-DNA Databank

Door het coronavirus verandert onze dienstverlening voor de Fiom KID-DNA Databank tijdelijk. Hieronder informeren we je over de wijzigingen. Als je na het lezen van de informatie nog vragen hebt kun je contact met ons opnemen op 088 126 49 72 of via donorconceptie@fiom.nl.

Het coronavirus en de Fiom KID-DNA Databank

De Fiom KID-DNA Databank wordt uitgevoerd in samenwerking met het laboratorium van het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen. Daar wordt het opgestuurde DNA-materiaal verwerkt tot DNA-profielen en worden matches tussen DNA-profielen gemaakt.

In verband met het coronavirus kunnen wij de normale verwerkingstijden van de Fiom KID-DNA Databank niet garanderen. We verwachten dat dit in ieder geval nog tot eind september 2020 duurt. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, brengen we je hiervan via de statusupdate op de hoogte. Ontvang je de statusupdate nog niet? Meld je dan aan

Wat verandert er voor jou?

Je wilt je inschrijven of hebt je recent ingeschreven in de Fiom KID-DNA Databank

Je kunt je gewoon inschrijven in de Fiom KID-DNA Databank. DNA-afname zal plaatsvinden op de reguliere manier, door middel van een DNA-afnamepakket. Het kan momenteel langer duren voordat je een DNA-afnamepakket van ons ontvangt. De pakketten worden uitgestuurd op volgorde van binnenkomst.

Je hebt al een pakket voor DNA-afname ontvangen maar nog niet teruggestuurd

Je hebt je recent aangemeld voor de Fiom KID-DNA Databank en een pakket voor DNA-afname van ons ontvangen. Misschien heb je jouw DNA-materiaal onlangs ingestuurd of ben je van plan om dit binnenkort te doen. Als je je pakket niet hebt opgestuurd naar het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ), vragen we je dit op korte termijn te doen in verband met de houdbaarheid. Let op: voor de veiligheid van onze medewerkers is het van belang bij afname de richtlijnen van het RIVM te volgen. Neem je DNA pas af als je de afgelopen twee weken klachtenvrij was. Je ontvangt per mail een bevestiging als je DNA door ons ontvangen is.

Je hebt recent je DNA-materiaal opgestuurd maar nog geen bevestiging ontvangen

Heb je nog geen bevestiging van DNA opname ontvangen, dan is jouw DNA-profiel nog niet opgenomen in de Fiom KID-DNA Databank. Nadat het CWZ jouw DNA-profiel opgesteld heeft, wordt jouw profiel toegevoegd aan de databank. Je ontvangt per e-mail een bericht als jouw DNA-profiel opgenomen is in de databank.

Je profiel is al opgenomen in de Fiom KID-DNA Databank en je bent in afwachting van een match

Indien er een match gevonden wordt neemt een hulpverlener van Fiom contact met je op. Of er een match gevonden wordt, hangt ook af van het feit of het DNA van je donor of donorkinderen in de databank opgenomen is. Er kan dus geen tijdsindicatie gegeven worden van wanneer er een match gemaakt wordt met jouw DNA-profiel.

Er is recent contact met je opgenomen over een mogelijke match

Je bent door ons benaderd voor nader onderzoek bij een mogelijke match. Donorkinderen hebben we in een aantal gevallen ook benaderd voor het DNA van moeders. Ondanks dat het CWZ op dit moment minder capaciteit heeft, hebben we gevraagd om prioriteit te geven aan deze lopende onderzoeken. Mocht er nieuws zijn dan neemt een hulpverlener van Fiom contact met je op.

Geplande ontmoetingen

Nadat er een match is, neemt een hulpverlener contact met betrokkenen op en bespreekt jullie wensen en verwachtingen. We volgen hiervoor de richtlijnen van het RIVM.

Videoportretten

Mocht je aan een videoportret mee willen werken dan kun je een mail sturen naar donorconceptie@fiom.nl of telefonisch contact met ons opnemen op 088 126 49 72. Er wordt contact met je opgenomen om de mogelijkheden te bespreken.

Overige vragen

Heb je nog andere vragen, dan kun je contact met ons opnemen via 088 126 49 72 of via donorconceptie@fiom.nl