Coronavirus: tijdelijk aangepaste dienstverlening KID-DNA Databank

Door het coronavirus verandert onze dienstverlening voor de Fiom KID-DNA Databank tijdelijk. Hieronder informeren we je over de tijdelijke wijzigingen. Als je na het lezen van de informatie nog vragen hebt kun je contact met ons opnemen op 088 126 49 72 of via donorconceptie@fiom.nl.

Het coronavirus en de Fiom KID-DNA Databank

De Fiom KID-DNA Databank wordt uitgevoerd in samenwerking met het laboratorium van het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen. Daar wordt het opgestuurde wangslijm verwerkt tot DNA-profielen en worden matches tussen DNA-profielen gemaakt.

De wangslijmpakketten en de capaciteit van het laboratorium zijn momenteel hard nodig voor andere doeleinden. Om die reden kunnen wij de normale verwerkingstijden van de Fiom KID-DNA Databank niet garanderen. Uit voorzorg versturen we tijdelijk geen wangslijmpakketten aan nieuwe cliënten. Ook het opstellen van DNA-profielen en het onderzoek naar verwantschappen duurt langer dan normaal. Op dit moment kunnen wij helaas nog niet aangeven wanneer het proces weer normaal gaat verlopen. We verwachten dat de verminderde capaciteit in ieder geval tot juni 2020 duurt. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn brengen we je hiervan op de hoogte.

Wat verandert er voor jou?

Je wilt je inschrijven in de Fiom KID-DNA Databank

Je kunt je gewoon inschrijven in de Fiom KID-DNA Databank. Je gegevens worden opgeslagen. Er worden tijdelijk geen wangslijmpakketten verstuurd. Zodra het proces weer op gang komt, krijg je automatisch een wangslijmpakket toegestuurd.

Je hebt je recent ingeschreven maar hebt nog geen wangslijmpakket ontvangen

Je hebt al een wangslijmpakket ontvangen maar nog niet teruggestuurd

Je hebt je recent aangemeld voor de Fiom KID-DNA Databank en een wangslijmpakket van ons ontvangen. Misschien heb je het wangslijmpakket onlangs ingestuurd of ben je van plan om dit binnenkort te doen. Als je je pakket niet hebt opgestuurd naar het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ), vragen we je dit op korte termijn te doen in verband met de houdbaarheid. Door het coronavirus worden wangslijmpakketten tijdelijk niet verwerkt. Het CWZ zal de ontvangen pakketten opslaan, waardoor het DNA langer houdbaar is. Zodra het proces weer op gang komt, zal jouw DNA-profiel opgesteld worden uit jouw wangslijm. Je ontvangt per mail een bevestiging als je profiel wordt opgenomen in de databank.

Je hebt recent je wangslijmpakket opgestuurd maar nog geen bevestiging ontvangen

Heb je nog geen bevestiging van DNA opname ontvangen, dan is jouw DNA-profiel nog niet opgenomen in de Fiom KID-DNA Databank. Jouw wangslijm ligt veilig opgeslagen bij het CWZ. Zodra er ruimte ontstaat zal het CWZ jouw DNA-profiel opstellen. Daarna wordt jouw profiel toegevoegd aan de databank. Je ontvangt per e-mail een bericht als jouw DNA-profiel opgenomen is in de databank.

Je profiel is al opgenomen in de Fiom KID-DNA Databank en je bent in afwachting van een match

Het onderzoek naar nieuwe matches is voorlopig vertraagd. Het CWZ heeft minder capaciteit en middelen om het onderzoek te doen. Dit betekent dat er de komende tijd nauwelijks tot geen matches gecommuniceerd zullen worden. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, brengen we je hiervan via de statusupdate op de hoogte. Ontvang je de statusupdate nog niet? Meld je dan aan

Er is recent contact met je opgenomen over een mogelijke match

Je bent door ons benaderd voor nader onderzoek bij een mogelijke match. Donorkinderen hebben we in een aantal gevallen ook benaderd voor het DNA van moeders. Ondanks dat het CWZ op dit moment minder capaciteit heeft, hebben we gevraagd om prioriteit te geven aan deze lopende onderzoeken. Mocht er nieuws zijn dan neemt een hulpverlener van Fiom contact met je op.

Voor alle eerdergenoemde opties geldt dat we op dit moment helaas niet aan kunnen geven wanneer we de reguliere werkwijze weer kunnen volgen. We verwachten dat dit in ieder geval nog tot juni 2020 duurt. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, brengen we je hiervan via de statusupdate op de hoogte. Ontvang je de statusupdate nog niet? Meld je dan aan

Geplande ontmoetingen

Nadat er een match is, neemt een hulpverlener contact met je op. Jullie kunnen beide aangeven of je elkaar wil ontmoeten. Als jullie dit beide willen wordt een ontmoeting gepland. We volgen hiervoor de richtlijnen van het RIVM. Een ontmoeting kan daarom in ieder geval tot 28 april 2020 niet plaatsvinden. Stond er al een ontmoetingsafspraak gepland voor 28 april? Een medewerker van Fiom neemt contact met je op om deze afspraak te verzetten. Als je vragen hebt kun je contact met ons opnemen op 088 126 49 72 of via donorconceptie@fiom.nl.

Videoportretten

Er worden tot en met 28 april 2020 geen videoportretten opgenomen. Heb je een afspraak staan in deze periode? Een medewerker van Fiom neemt contact met je op om een nieuwe afspraak te plannen.

Overige vragen

Heb je nog andere vragen, dan kun je contact met ons opnemen via 088 126 49 72 of via donorconceptie@fiom.nl