Ik wil meer weten over de donor

Als je besloten hebt dat je meer wil weten over de donor, dan is het nodig om te weten of het om een A-, B- of C-donor gaat. Dit bepaalt namelijk hoe het verdere proces verloopt. Ben je voor 1 juni 2004 verwekt? Dan kan de donor anoniem zijn. Ben je na 1 juni 2004 verwekt? Dan is de donor als het goed is bekend bij de SDKB (Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting). Vanaf 1 juni 2004 ging de Wet Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting (WDKB) in, vanaf die datum is anoniem doneren niet meer toegestaan.

Anonieme (A-)donor

Van de zogenaamde A-donor zijn geen gegevens beschikbaar. Gegevens als de naam, de geboortedatum en de woonplaats zullen nooit bekendgemaakt worden. Noch aan de wensouders noch aan het kind. Dit wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om in contact te komen met een anonieme donor

Bekende (B-)donor

De B-donor wordt ook wel de bekende of identificeerbare donor genoemd. Gegevens mogen worden vrijgegeven vanaf een bepaalde leeftijd. Je mag vanaf je 12e jaar beschrijvende persoonsgegevens van de donor opvragen. Identificerende persoonsgegevens van de donor mag je vanaf je 16e levensjaar opvragen, zodat je in contact kan komen met de B-donor

Gekende (C-)donor

Een C-donor wordt ook wel de gekende of de persoonlijke donor genoemd. Gekende donoren kennen de persoon of het koppel waar ze aan doneren. Maar van een persoonlijke band hoeft geen sprake te zijn. Dat loopt uiteen van een familieband tot iemand die zich via het internet aanbiedt als donor.

Kom in contact met de donor

donorconceptie-anonieme-donor-Fiom

donorconceptie-bekende-donor-Fiom