Informatie voor anonieme spermadonoren

Heb je in het verleden anoniem sperma gedoneerd? Dan ben je niet direct vindbaar voor jouw donorkind(eren). Hieronder lees je wat jouw rechten en plichten zijn, en wat je kunt doen om uit de anonimiteit te treden.

Veel donorkinderen zijn nieuwsgierig naar de donor. Ze zijn benieuwd of ze op hem lijken, qua innerlijk en uiterlijk. Voor een deel van de donorkinderen is het in contact komen met de donor een wens. Er zijn ook donorkinderen die dagelijks bezig zijn met het niet-kennen van een deel van hun afkomst. Het achterhalen van medische informatie kan ook een reden zijn om op zoek te gaan naar de donor. De meeste donorkinderen zoeken geen vaderfiguur. Het is voor hen wel belangrijk om de donor een keer gesproken te hebben.

Er zijn meerdere manieren om jezelf vindbaar te maken voor de kinderen die met jouw sperma verwekt zijn:

Via DNA verwantschapstesten

Wanneer je gevonden wil worden door je donorkinderen, dan kan dit laagdrempelig en gratis door je DNA-profiel op te laten nemen in de Fiom KID-DNA Databank. Door middel van het vergelijken van DNA-profielen van donoren en donorkinderen kan verwantschap worden aangetoond. Een andere mogelijkheid om jezelf als donor vindbaar maken voor donorkinderen is door je te registreren bij één of meer internationale DNA databanken. Donorkinderen staan hier vaak in om halfbroers/zussen en of hun donorvader te vinden. Wannneer je jouw dna-profiel op laat nemen in de Fiom KID-DNA Databank én in een internationale DNA-Databank zoals MyHeritage, ben je het beste vindbaar voor je donorkinderen.

Via de kliniek en Stichting Donorgegevens

Je kunt je gegevens aanvullen of je status wijzigen bij de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting (SDKB). De SDKB bewaart de gegevens van sperma-, eicel- en embryodonoren en verstrekt deze op verzoek aan het donorkind, ouders of huisarts.

Door middel van een AVG-verzoek kun je bij de SDKB opvragen of en hoe je in hun systeem staat geregistreerd. Als je iets aan je gegevens wilt veranderen, dan kan je dit aangeven bij de kliniek waar je hebt gedoneerd. De kliniek past het vervolgens aan in het systeem van de SDKB.

Als je destijds een geheimhoudingsverklaring hebt getekend, kan de SDKB je niet benaderen met de vraag of je persoonsgegevens verstrekt kunnen worden aan een donorkind dat deze informatie opvraagt. Je kunt bij de SDKB of bij de kliniek, waar je deze geheimhoudingsverklaring hebt getekend, aangeven dat je de geheimhoudingsverklaring wil intrekken.

Je kunt er ook voor kiezen om een donorpaspoort met sociale en fysieke informatie over jezelf in te vullen. Donorkinderen krijgen daarmee wel informatie over jou maar ontvangen niet je persoonsgegevens.

Waarom donoren uit de anonimiteit treden

Gelukkig besluiten steeds meer anonieme donoren zich bekend te maken door bijvoorbeeld hun DNA-profiel te laten opnemen in de Fiom KID-DNA Databank en / of een DNA-test te doen bij een internationale DNA databank. Donoren hebben allerlei redenen om uit de anonimiteit te treden zo blijkt uit ons onderzoek. De helft van de donoren geeft aan dat zij donorkinderen de kans willen geven om hun oorsprong te begrijpen. De andere helft noemt motieven gericht op zichzelf, bijvoorbeeld omdat zij nieuwsgierig zijn naar kinderen die zijn ontstaan uit hun donatie. Meestal is een combinatie van beiden een reden om uit de anonimiteit te treden.

Rechten en plichten van anonieme donoren

Donorkinderen hebben goede bedoelingen bij het zoeken naar de donor. Ze zijn niet op zoek naar een vaderfiguur of een erfenis maar naar informatie over zichzelf. Als donor hoef je ook niet bang te zijn voor financiële gevolgen. Een donorkind kan tegenover de donor geen enkele aanspraak maken op financiële ondersteuning, erfenis of een omgangsregeling. Omgekeerd geldt ook dat jij geen aanspraak maakt op een omgangsregeling met je donorkind. Ook een positieve DNA-test brengt daar geen verandering in.

Overweeg je je in te schrijven?

Als je nadenkt over inschrijven in een DNA-databank, kun je jezelf een aantal vragen stellen:

• Wat zijn mijn verwachtingen en wat wil ik bereiken?
  • Wil ik enkel informatie doorgeven, of wil ik de ander ook graag ontmoeten en misschien zelfs een relatie opbouwen?
  • Is de timing goed? Je inschrijven in een DNA-databank kan een flinke impact hebben op je leven. Het kan fijn zijn om je in te schrijven op een relatief rustig punt in je leven, zodat je niet in beslag wordt genomen door andere belangrijke zaken.
  • Wat als ik ineens heel veel donorkinderen vind die van mij afstammen? Wat voor impact heeft dat op mijn leven?
  • Wat is de impact op relaties met mijn naasten? Ook je partner en kinderen zijn betrokkenen. Zijn zij op de hoogte van je donatie? Of hoe zou je hen willen inlichten? Welk effect heeft je inschrijving op hen? Wat zijn dan hun ideeën hierover? Het zoeken naar je afkomst beïnvloedt de gehele gezin. Probeer van tevoren te bedenken wat die impact zal zijn.
  • Heb ik steun uit mijn omgeving? Familie kan een grote steun zijn in dit proces. Je inschrijven en wachten op een match kan een lange weg zijn met verschillende emoties. Dan is het fijn om terug te kunnen vallen op anderen en om soms eens van gedachten te wisselen met iemand.

Inschrijven in de Fiom KID-DNA Databank

Wat biedt Fiom?

Neem de tijd om na te denken over bovenstaande vragen. Fiom kan je hierbij helpen. Wij bieden donoren de mogelijkheid tot een gratis en vrijblijvend gesprek. Dit kan op allerlei momenten: wanneer je nog twijfelt over inschrijven, bij de inschrijving zelf of bij uitwisseling van informatie bij een match.

Het lezen van ervaringsverhalen van andere donoren geeft je een beeld van wat je kunt verwachten.

Ervaringsverhalen donorkinderen internationale DNA-databanken

Ervaringsverhalen donorkinderen Fiom KID-DNA Databank