Begeleiding Fiom

Heb je in het verleden een kind afgestaan ter adoptie? En ben je op zoek naar hulp en begeleiding bij het verwerken daarvan? Hieronder lees je wat Fiom daarin voor je kan betekenen.

Al vanaf 1956 biedt Fiom hulp aan vrouwen die ongepland of ongewenst zwanger zijn en overwegen hun kind af te staan ter adoptie. Tot 2014 bood Fiom uitgebreide begeleiding aan vrouwen die in het verleden afstand hebben gedaan van hun kind. Het was voor deze afstandsmoeders mogelijk om individuele gesprekken te krijgen. Met deze gesprekken konden zij hun verleden beter verwerken. Ook konden zij deelnemen aan een gespreksgroep. Het contact met andere afstandsmoeders werd als zeer waardevol en nuttig ervaren.

Deze activiteiten van Fiom zijn afgelopen jaren grotendeels gestopt, maar daar komt verandering in. Vanaf 1 januari 2020 kunnen afstandsmoeders weer bij Fiom terecht voor 3 tot 5 gesprekken. Neem hiervoor contact met ons op.

Indien er meer nodig is helpt Fiom met het zoeken naar een goede hulpverlener. Ook zullen er weer gespreksgroepen starten voor afstandsmoeders en geadopteerden. Wil je als afstandsmoeder graag contact met een andere afstandsmoeder, dan kan Fiom dat voor je regelen. Zie daarvoor dit formulier. Contact met andere afstandsmoeders kan ook via Stichting De Nederlandse Afstandsmoeder.

Een doorlopende activiteit van Fiom is sinds de jaren ’80 de begeleiding bij zoekacties. Zowel de geadopteerden als de afstandsmoeders melden zich bij Fiom voor hulp en advies bij het zoeken naar familie. Geadopteerden zoeken bijvoorbeeld naar hun biologische moeder, en afstandsmoeders zoeken naar hun afgestane kind. Fiom zoekt de gezochte persoon, en bemiddelt vervolgens in het contact als deze persoon gevonden wordt.