Begeleiding Fiom

Heb je in het verleden een kind afgestaan ter adoptie? En ben je op zoek naar hulp en begeleiding bij het verwerken daarvan? Hieronder lees je wat Fiom daarin voor je kan betekenen.Ā

Al vanaf 1956 biedt Fiom hulp aan vrouwen die ongewenst of ongepland zwanger zijn en overwegen hun kind af te staan ter adoptie. Tot 2014 bood FiomĀ uitgebreide begeleiding aan vrouwen die in het verleden afstand hebben gedaan van hun kind. Het was voor deze afstandsmoeders mogelijk om individuele gesprekken te krijgen. Met deze gesprekken konden zij hun verleden beter verwerken. Ook konden zij deelnemen aan een lotgenotengroep. Het contact met andere afstandsmoeders werd als zeer waardevol en nuttig ervaren.

Deze activiteiten van Fiom zijn grotendeels gestopt. Fiom doet nog wel zoekacties.Zowel de geadopteerden als de afstandsmoeders melden zich bij Fiom voor hulp en advies bij het zoeken naar familie. Geadopteerden zoeken bijvoorbeeld naar hun biologische moeder, en afstandsmoeders zoeken naar hun afgestane kind. Fiom zoekt de gezochte persoon, en bemiddelt vervolgens in het contact als deze persoon gevonden wordt.

Daarnaast biedt Fiom nog een beperkt aantal gesprekken aan afstandsmoeders. Als er meer nodig is, verwijst zij door naar andere hulpverleners. Neem hiervoor contact met ons op.

Fiom organiseert geen lotgenotengroep meer, maar kan je nog wel koppelen aan een lotgenoot als je dat wilt. Zie daarvoor ons formulier voor contact met andere afstandsmoeders.