Stichting en Steunpunt voor afstandsmoeders

In 1994 richtten een aantal actieve en strijdbare Nederlandse afstandsmoeders ‘Stichting Afstandsmoeders’ op. Zij behartigden jarenlang de belangen van afstandsmoeders in Nederland en organiseerden bijeenkomsten waar afstandsmoeders elkaar konden ontmoeten. Ook gaven zij advies en ondersteuning aan afstandsmoeders en vrouwen die afstand overwogen.

Toen het aantal actieve leden te klein werd, is de Stichting Afstandsmoeders opgeheven. Een paar gemotiveerde afstandsmoeders uit de stichting wilde niet dat alle kennis en ondersteuning verloren ging. Zij zetten de website van de stichting voort als het ‘Steunpunt voor afstandsmoeders’. Zo bleven zij digitaal informatie bieden over afstand en adoptie en beantwoordden zij vragen via de mail.

Fiom neemt het over

Inmiddels is ook het Steunpunt gestopt en is de website en het beheer overgedragen aan Fiom. Fiom vindt het belangrijk dat er een eigen plek voor afstandsmoeders is en blijft. De website biedt mogelijkheden om met elkaar in contact te komen, ervaringen te delen, vragen te stellen en gemakkelijk en snel informatie en advies te krijgen.

De Stichting Afstandsmoeders en het Steunpunt hebben veel betekend voor afstandsmoeders in Nederland. Fiom hoopt dit werk op een goede manier voort te zetten.